바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

대중서사연구

The Story-telling Strategies of 'Remembering' the ‘80s — Sunny and The Attorney

대중서사연구 / 대중서사연구, (P)1738-3188; (E)27139964
2014, v.20 no.3, pp.7-40
https://doi.org/10.18856/jpn.2014.20.3.001

  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

The most controversially reminisced past in the recent Korean films is that of 1980s. ‘80s carry too many scars from violent political realties to be easily commodified. Until early 2000, the films on the ’80s showed the pattern of diverging into comedies consuming the periods as retro-style fashion items san the political realities and serious epics with explicit political themes. The ‘80s remembered in the current Korean cinema seem to overcome this divergence and seek a more popularized compromise. Sunny and The Attorney made the must successful contacts with the desires of the mass. Sunnyridicules the political austerism of the 80s by reconstructing the period from high school students’ perspectives. Yet its narrative strategy of invoking a nostalgia through the ‘80s’ pop-cultural icons ends up defending capitalism and patriarchy. As a result, this film mocks at the critics of the contemporary political powers and contributes to defending and maintaining the status quo. The Attorney follows the footsteps of a petit bourgeois’s political conscientization in the ‘80s. In the process, the nexus to the historical persons and events were intentionally abandoned so that an otherwise personal narrative was transformed into a the heroic narrative structure. Massive enthusiasm to this film represents both the mass’ subconscious political aspirations for democratic values deficient in the politics of “here and now” and the universal nostalgia for the success stories of self-made riches.

keywords
기억, 1980년대, <써니>, <변호인>, 향수, 자본주의, 가부장제, 민주주의, 정치적 무의식, remembering, 1980s, Sunny, The Attorney, capitalism, patriarchy, democracy, the political subconscious

Reference

1.

<써니> , 강형철 연출, 2011, 124분.

2.

<변호인> 양우석 연출, 2013, 127분.

3.

알라이다 아스만, 변학수, 채연숙 역, 기억의 공간 , 그린비, 2011.

4.

마르크 페로, 「영화는 사회에 대한 반(反)분석인가?」, 주경철 역, 역사와 영화 , 까치, 1999.

5.

로버트 A. 로젠스톤, 김지혜 옮김, 영화, 역사 – 영화와 새로운 과거의 만남 , 소나무, 2002.

6.

데이비드 로웬덜, 김종원, 한명숙 역, 과거는 낯선 나라다 , 개마고원, 2006.

7.

최병근, 「<써니>를 통해 본 복고 이미지와 환각적 기호로서의 향수에 관한 연구」, 영화연구 제50호, 2011. 12,

8.

프레드릭 제임슨, 남인영 역, 보이는 것의 날인 , 한나래, 2003.

9.

성인들도 성장한다는 걸 보여주고 싶었어요.- <써니>의 강형철 감독 인터뷰」, 씨네 21 , 2011.5.5.

10.

http://www.cine21.com/news/view/mag_id/65785

11.

남다은, 「이것은 여자의 역사가 아니다」, 씨네21 , 2011.6.2.

12.

http://www.cine21.com/news/view/mag_id/66145

13.

브라이언 보이드, 남경태 역, 이야기의 기원 - 인간은 왜 스토리텔링에 탐닉하는가? , 휴머니스트, 2013. 100~101쪽.

14.

송경원, 「보편타당하게 소통한다 - 잘 만든 상업 영화와 정치적 논란 사이, <변호인>은 어떻게 흥행했나」, 씨네21 , 938호.

15.

남다은, 「국가대신 국민을 위해 , 씨네21 , 938호.

16.

「'변호인' 재관람률, 韓최다관객 '도둑들'보다 높다.」, TV리포트 , 2014. 1.14.

17.

http://www.tvreport.co.kr/?c=news&m=newsview&idx=449882

18.

김영진, 「영웅의 일대기에서 멈춰다오.」, 씨네21 936호.

19.

http://coens.cine21.com/news/view/mag_id/75481

대중서사연구