바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

대중서사연구

  • P-ISSN1738-3188
  • E-ISSN2713-9964

한국 웹소설의 멀티모드성 연구

A Study on Multimodality of Korean Web Novel

대중서사연구 / 대중서사연구, (P)1738-3188; (E)2713-9964
2015, v.21 no.1, pp.263-293
https://doi.org/10.18856/jpn.2015.21.1.009
한혜원 (이화여자대학교)
김유나 (한경대학교)

Abstract

This study focused on the creation and consumption of contents through web space by mass, and investigated the narrative features of Korean web novel. The web novels adopt the multimodal characteristics of web in the process of remediating the traditional novels. By analyzing the form and content of web novels, this study investigated how the medium specificity configured the narrative. For web novel, it is published on a regular basis with certain amount of text. The basic configuration requirement is literal text, however at the same time it actively adopts the multimedia signs which involve visual and auditory senses. This study tried to reveal that the web novel is related to Korean traditional narratives in terms of the ways of publishment and narrative configuration. Through this, this study tried to explain the reason web novel appeals to the public. On the other hand, this study noted that the web novels adopt various topics, genres, and motifs which had not been covered in the Korean traditional or serious literature. This study investigated the convergence phenomena in form and content derived from adopting and selectively combining the practice of genre Literature. Futhermore, this study analyzed the narrative meaning of this phenomena. This study premised that these aspects of creating and consuming a narrative through the multi-sensory representation in the web space are derive from the requirements of the digital mass. Thus, this study analyzed the form and content of web novel, and by deriving the narrative characteristics it also tried to prove that web novel is an alternative popular literature of digital era.

keywords
웹소설, 멀티모드성, 재매개, 장르 문학, 대중 문화, Korean web novel, multimodality, remediation, genre literature, popular culture

참고문헌

1.

조아라 http://www.joara.com/main.html

2.

네이버 웹소설 http://novel.naver.com/webnovel/weekday.nhn

3.

북팔 http://novel.bookpal.co.kr/best

4.

공성수, 「근대 소설 형성기 신문연재소설 삽화의 구성 원리 연구」, 한국문학이론과 비평 제59집, 한국문학이론과 비평학회, 2013, 75-108쪽.

5.

나은진, 「디지털 시대와 여성신화 : 사이버문학에 나타난 여성상을 중심으로」, 인문학연구원 2002년도 추계학술대회: 신화와 디지털 문화 Vol.2002 No.0, 이화여자대학교 인문학연구원, 2002, 41-72쪽.

6.

김재국, 「사이버 환경의 등장과 소설의 변화」, 현대소설연구 제11호, 한국현대소설학회, 1999, 45-62쪽.

7.

김명석, 인터넷 소설, 새로운 이야기의 탄생 , 책세상, 2009.

8.

김진량, 웹 게시판소설의 서사 연구 , 한양대학교 대학원: 국어국문학과 박사학위논문, 2000.

9.

김진량, 인터넷, 게시판 그리고 판타지소설 , 한양대학교 출판부, 2001.

10.

박인성, 「인터넷 소설의 작은 역사」, 한국문학연구 제43집, 동국대학교 한국문학연구소, 91-123쪽.

11.

박철희, 문학개론 , 형설출판사, 1985.

12.

스콧 맥클라우드, 김낙호 옮김, 만화의 이해 , 비즈앤비즈, 2010.

13.

아즈마 히로키, 이은미 옮김, 동물화하는 포스트모던 , 문학동네, 2007.

14.

이용욱, 「인터넷 연재소설의 상호 소통 방식: 작가의 태도와 독자의 반응을 중심으로」, 한국언어문학 제77집, 한국언어문학회, 2011, 179-206쪽.

15.

정인숙, 「다매체 환경과 소설의 변화」, 다매체 문화와 사이버 소설 , 푸른사상,2002.

16.

최미진, 한국 대중소설의 틈새와 심층 , 푸른사상, 2006.

17.

최미진, 「한국 라디오서사의 갈래 연구」, 한국문학이론과 비평 12권 3호 제40집, 한국문학이론과 비평학회, 2008, 169-193쪽.

18.

최성민, 「장르 문학의 현실과 지평」, 구보학보 6권, 구보학회, 2011, 251-269쪽.

19.

한명섭, 「다매체 문화의 기반 형성 과정」, 다매체 문화와 사이버 소설 , 푸른사상,2002.

20.

황효숙, 「한국 사이버 소설의 현황과 전망」, 다매체 문화와 사이버 소설 , 푸른사상, 2002.

21.

헨리 젠킨스, 김정희원 옮김, 컨버전스 컬쳐 , 비즈앤비즈, 2008.

22.

Cawelti, John. G, Adventure, Mystery, and romance: Formula Stories as Art and Popular culture, The University of Chicago Press, 1976.

23.

Gardner, Jared, "Film+Comics: A Multimodal Romance in the Age of transmedial convergence", Storyworlds across Media:Toward a Media Conscious Narratology, University of Nebraska press, 2014.

24.

Kress, Gunther, Multimodality: A Social Approach to contemporary communication, Routledge, 2010.

25.

M.H. 아브람스, 최상규 옮김, 문학용어사전 , 예림기획, 1997.

26.

Osipovich, David, What is a Theatrical Performance?, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Volume 64, Issue 4, 2006, pp.461-470.

27.

Renkema, Jan, Introduction to Discourse Studies, John Benjamins Publishing Company, 2004.

28.

Ryan, Marie-Laure, “Story/Worlds/Media: Tuning the Instruments of a Media-Conscious Narratology”, Storyworlds across Media:Toward a Media Conscious Narratology, University of Nebraska press, 2014.

대중서사연구