‘다문화’, ‘세계화’라는 개념이 다양한 학문 분야와 우리의 삶 속에서 자주 등장하고 있다. 이 글은 영어 교통방송(TBS eFM)을 통해 우리 사회가 재구축하고 있는 다문화, 세계화의 개념을 살펴보고자 한다. 영어 교통방송은 서울과 수도권 지역에서 방송되는 것을 시작으로 해 광주, 대구, 부산 등의 지역 라디오 채널로도 만날 수 있다. 국내 거주 외국인의 실생활 편의 도모와 국제 사회에 대한 이해를 증진하기 위해 마련된 이 라디오 프로그램은 라디오 채널 이름이 보여주듯이 한 개의 프로그램을 제외하고는 영어로만 방송 되고 있으며 방송에서 다루는 음악은 영국과 미국, 그리고 한국의 대중음악이 주류를 이루고 있다. 이를 위해 이 글은 먼저 음악 연구에서의 다문화 관련 논의를 살펴본다. 그리고 머레이 쉐퍼(Murray Schafer)의 사운드스케이프 개념을 살펴본다. 소리가 사회 구조의 변화를 반영한다고 하는 그의 사운드스케이프 개념은 소리를 통해 다변화 되고 있는 우리 사회를 보는 통로가 될 것으로 기대한다. 그 다음 부분에서는 자크 아탈리(Jacques Attali)의 노이즈 개념을 살펴보면서 다문화의 다양한 소리들을 사실상 주변의 소음으로 간주하고 통제해온 소리의 정치성을 논의한다.
This paper examines one of the radio channels, TBS eFM, whose aims are to enhance global senses for Koreans and to provide foreign residents in Korea with information about Korean culture and society. Also, TBS eFM is to brdige between foreign residents’ cultures and Korean cultures. While most of foreign residents in Korea are from Asia, TBS eFM targets English speakers as their major listeners. Most programs air British and U.S. popular music as well as Korean songs including recent K-pop hits. The hosts of the programs are from the United Kingdom, Australia, U.S.A, and a few of them are Korean descents who have emigrated to other countries, or who speak English very fluently. In this paper, I argue that TBS eFM reflects the concepts of multiculturalism and globalization that a Korean society has reconstructed. I examine the ways of how Korea has evolved the concept of multiculturalism to embrace people from Asian countries and globalization to promote a sense of globalized Korea, looking at the concept of soundscape by Murray Schafer and noise by Jacques Attali.
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