바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

대중서사연구

<설국열차>의 신화적 상상력 연구

Mythological Imagination in <Snowpiercer>

대중서사연구 / 대중서사연구, (P)1738-3188; (E)27139964
2015, v.21 no.3, pp.205-234
https://doi.org/10.18856/jpn.2015.21.3.006
임정식 (고려대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

Abstract

The film <Snowpiercer> deals with the general issues like the class discrimination or national system rather than the social issues of Korea. In the last part of the movie, the director suggests a mythological future in contrast with the reality. This is where <Snowpiercer> is different from his previous works. Therefore, the film is worth further detailed analysis on the mythological imagination and an ideal world system. The three mythological elements represented in <Snowpiercer> are, 1) Cycle and Repetition, 2) Death and Rebirth 3) Co-existence of humans and animals. Cycle and Repetition are portrayed in the image of circular track of train set against the start and the end of ice age. The circular track of the train is similar to the motif of ring in Northern European mythology. Death and Rebirth can be explained in Ragnarok. The whole world is doomed as scheduled but not completely. Yonah and Timmy are the symbols of the new beginning. The Co-existence of humans and animals are the characteristic of primitive myth. The film aims at the equal co-existence of a human being and a bear. All these elements are interrelated in Moebius strip. So far, the films by director, Junho Bong, have been discussed focusing on his view of social issues and political value, and how his films have reflected such reality. It is necessary to put his film <Snowpiercer> in a new perspective with a new interpretation which is based on mythological analysis. Further studies on his films <Mother> or <Monster> may lead to a general understanding of the director’s mythological imagination and his view of the world.

keywords
Snowpiercer, Circulation, Ring motif, End, Rebirth, Ragnarok, primitive myth, 설국열차, 순환, 반지 모티브, 종말, 재생, 라그나뢰크, 원시신화

참고문헌

1.

봉준호, 설국열차 , 아트서비스, 2014.

2.

문재철, 「문턱세대의 역사의식-봉준호의 세 편의 영화」, 영상예술연구 12호, 2008, 139~160쪽.

3.

박재영, 「<설국열차>와 르네 지라르: 희생 제의에 대한 담론」, 문학과 영상 겨울, 2013, 989~1007쪽.

4.

송시형, 「폐쇄적 사회체제에 대한 우화적 형상화: 영화 <설국열차>에 대한 정치 사회적 분석」, 한국융합인문학 제1권 1호, 2013, 51~70쪽.

5.

심재욱, 「봉준호 영화의 서사구조와 현실성의 문제」, 어문연구 제40권 2호, 2012, 343~366쪽.

6.

엄상준, 「21세기 한국 SF영화의 정치적 상상력 연구-영화 <지구를 지켜라>, <설국열차>를 중심으로」, 영화 6권 2호, 2014, 117~119쪽.

7.

최용성, 「설국열차의 과학기술‧계급지배 시스템과 윤리적 해방의 비전」, 한국민족문화 54호, 2015, 271~309쪽.

8.

한미라, 「봉준호 영화의 내러티브 공간이 갖는 지정학적 의미에 관한 연구」, 영화연구 63호, 2015, 259~287쪽.

9.

김현주, 토테미즘의 흔적을 찾아서 , 서강대학교출판부, 2009.

10.

나카자와 신이치, 김옥희 옮김, 곰에서 왕으로: 국가, 그리고 야만의 탄생 , 동아시아, 2003.

11.

스티브 미슨, 윤소영 옮김, 마음의 역사 , 영림카디널, 2001.

12.

안인희, 북유럽신화1 , 웅진지식하우스, 2008.

13.

안인희, 북유럽신화2 , 웅진지식하우스, 2008.

14.

장마르크 로셰트‧자크 로브‧뱅자맹 르그랑, 이세진 옮김, 설국열차 , 세미콜론, 2013.

15.

지그문트 프로이트, 이윤기 옮김, 종교의 기원 , 열린책들, 2004.

16.

최순욱, 북유럽신화여행: 인간보다 더 인간적인 신들의 이야기 , 서해문집, 2012.

17.

카를 짐록, 임한순‧최윤영‧김길웅 옮김, 에다: 게르만민족의 신화 영웅전설 생활의 지혜 , 서울대학교출판부, 2006.

18.

케빈 크로슬리-홀런드, 서미석 옮김, 북유럽신화 , 현대지성사, 1999.

19.

강성률, 「<설국열차>가 재현한 계급투쟁이 그렇게 거북한가?」, 플랫폼 , 2013, 9-10월호.

20.

남다은, 「두 이야기는 결국 만나지 못했는데」, 씨네21 918호, 2013.8.

21.

박성진, 「영화가 만화 원작 뛰어넘었다」, 연합뉴스 , 2013.8.13.

22.

전찬일, 「<설국열차> 1000만 관객 고지 오를까」, The Asian , 2013.9.3.

23.

정용인, 주간경향 , 1038호, 2013.8.

대중서사연구