동시대의 음악에서 각종 악기들의 혼종은 음악의 생산과 수용의 양식을 재구성하고 있다. 본 논문은 행위자 네트워크 이론을 바탕으로 아날로그 신디사이저의 행위능력과 라디오헤드 <Kid A> 앨범의 생산과 수용의 관계를 밝히고자 한다. 본 논문의 구성은 다음과 같다. 2장에서 라디오헤드가 사용한 아날로그 신디사이저(옹드 마르트노, 모듈러 시스템)의 작동 원리와 인터페이스를 분석하여 악기의 고유한 물질적 특성을 연구한다. 3장에서는 이 물질적 특성을 행위능력으로 상정하여, 이 행위능력이 <Kid A> 앨범의 연주, 작곡, 녹음, 공연, 수용을 어떻게 재배치하는지 분석한다. 이를 통해 아날로그 신디사이저의 도입이 새로운 연주행위와 작곡법, 분리된 녹음 공간, 탈관습화된 공연을 출현시키고 수용의 방식까지 변화시켰음을 증명한다. 악기를 비롯한 각종 비인간 행위자들의 고유한 행위능력이 동시대의 음악의 새로운 실천과 체험에 밀접한 연관이 있음을 밝힌다.
The hybridity of various instruments in the contemporary music reconstructs music production and reception. The paper aims to investigate the relationship between the agency of Analogue Synthesizer, and the production and reception of Kid A by Radiohead based on actor-network theory. The structure of the paper is as follows. In the second chapter, it analyzes the operating principle and the interface of analogue synthesizers-Ondes Martenot, Modular System-used by Radiohead and explains materiality of the instruments. In the third chapter, the paper analyzes how the agency reassembles performing, composing, recording, and concerts of Kid A by regarding the materiality of analogue synthesizer as the agency. Through the investigations, the paper shows that the introduction of analogue synthesizer brings about new method of playing and composing, the division of recording space, the post-conventional performance and even the mode of reception. The paper reveals that the proper agency of various non-human agents are closely related to the new practice and experience of contemporary music.
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