영화교육에서 영화 속 정치요소는 주요 연구과제다. 유로파 3부작, 안티 아메리카 3부작 등 덴마크가 낳은 세계적 감독 라스 폰 트리에는 2011년 깐느 시상식에서 경솔하게 발언한 ‘나치 옹호’, ‘반유태인‘의 발언으로 인해 그간 보여준 영화적 업적, 특히 정치 비판 텍스트의 새로운 서사 장치를 창조했다는 극찬에도 불구, 세계적 지탄을 받게 되는 계기가 되었다. 그럼에도 폰 트리에가 그간 보여준 독특한 작가적 가치는 탐미주의적 예술 영화의 텍스트, 혹은 동시대 정치 트렌드를 단순히 풍자하는 정치영화와 다른 차별성 보여줬다고 생각한다. 특히 폰 트리에 스스로 인정했지만 정치 서사극의 창시자로 유명한 독일의 극작가 베르톨트 브레히트가 주창한 ‘생소화 효과’, 즉 관객의 감정적 몰입을 방지하고 눈앞에 펼쳐지는 사회정치적 상황을 냉정하게 분석하고 스스로 변혁을 유도하게 만드는 정치 영화의 탄생을 꿈꾼다. 이러한 현대 정치 영화의 대안으로 ‘안티 아메리카 연작’이라 불리는 <도그빌>, <만달레이> 시리즈에서 감독 폰 트리에는 미국 사회의 어두운 측면, 즉 민주주의와 다수결 원칙의 부작용, 노예제도의 불합리함, 보편적 측면에서 다수결의 횡포와 계급 간 투쟁에 대해 보다 직설적으로 그려내는 영화 서사장치를 창조하는데 성공했다. 본 논문의 주된 목적은 ‘안티 아메리카’, ‘신랄한 정치 풍자의 영화’로 유명한 라스 폰 트리에의 정치영화 연작 <도그빌>과 <만달레이>가 보수적 풍자극을 넘어서서 브레히트가 한때 추구했던 ‘정치 서사극’. 즉 수동적 관객의 시각을 넘어 생소화 효과를 주는 차세대 정치 영화로써의 가능성이 있는지 살펴보고 브레히트가 추구한 정치 영화의 가능성이 현대 영화 서사에선 어떠한 형태로 계승될 수 있는지 2편의 정치비판 서사 장치들의 구체적 분석을 통해 그 가능성을 살펴보고자 한다.
This paper is This study will investigate into the main principles and core strategy about making truthful ‘political’ films in terms of ‘Post-Brechtian’ cinemas. As Bertolt Brecht once asserted, real political films or cinemas should not only deliver their own political messages but also make audience to determine their own opinions about ongoing nowadays political situations nearby so that they could change and improve their own political situation and society. Lars Von Trier, whom we could regard as true disciple of Bertolt Brecht, have tried so many truthful and sincere ‘post-Brechtian’ political films and among them two films are most influential political cinemas about ‘Anti-American’ political films about criticizing America’s ongoing political situations nowadays. In those films Lars Von Trier did his best to depict America’s society and political community truthfully but also criticize its own system, ‘democracy’ itself so that audience could forget about their natural emotions but determine and judge nowadays ongoing political situation about America. So in conclusion Lars Von Trier’s two films, will cleary show how truthful ‘Post-Brechtian Political cinemas’ should created for nowadays political problems. Therefore this study will mainly focus on investigating into the principles of ‘Lars Von Trier’s ‘Politic films’ and definitely will compare and focus on analyzing two main post political films, <Dogville> and <Mandalay>.
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