바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

대중서사연구

소설과 영화, ‘우리들의 일그러진 영웅’에 대한 정치적 해석

A Political Interpretation of Our Twisted Hero in Novel and its film

대중서사연구 / 대중서사연구, (P)1738-3188; (E)27139964
2016, v.22 no.2, pp.169-202
https://doi.org/10.18856/jpn.2016.22.2.006
이신형 (전주대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

Abstract

The purpose of this study is to make it clear that the film version of Our Twisted Hero has politically interpreted the novel Our Twisted Hero, the original copy for the same titled film. There are several articles which have studied the relationship between the novel and the film, and they have failed to catch the meaning of political dimension that the film extracts from the novel. The novel portraits Um Sukdae, who maniplates the fifth grade classroom, as the our twisted hero and the hero for Han Bungtae. But the film puts Han Bungtae as the our twisted hero for BungPal who is missing in the orignal copy. Both the novel and film document how Han Bungtae stood against the power of Um Suktae and how Han Bungtae kneeled to Um Sukdae, as well as the collapse of the kingdom of Um Sukae. But both have different stories about Han Bungtae and the six grade teacher who collapsed the kingdom of Um Suktae’s fifth grade classroom. Novel simply depicts Han Bungtae as the fifth grade city boy who was transferred to country with a democratic society experience, but film depicts that the city school classmate gave him a mission to free the classroom. In addition, the novel depicts that the sixth grade teacher peacefully and democratically liberates the classroom from the hands of Um Suktae, but the film depicts that the sixth grade teacher liberating the classroom by the force, and his violence terrified the students and the whole classroom. So, the question is; why did the film change the main characters’ personalities? What caused the film come to term with the mission for liberating the classroom, if it needs to done by force? The film needed to include the following explanation in order to clear the ambiguity of the novel in terms of the hero. Han Bungtae had to be the hero to liberate classroom from Um Suktae. Han Bungtae should have liberated the classroom. But he could not. The film documents that Han Bungtae has failed in his mission and became a twisted hero. Several research have failed to notice that Han Bungtae was a twisted hero in the film. So, in this paper I delve into the film and show who the hero is and why he became a twist hero.

keywords
Our Twisted Hero, Cleaning Window, Railroad, Coin engraved with A Letter Liberty, An Empty Cartridge, Classroom, 일그러진 영웅, 유리창 청소, 기찻길, 자유가 새겨진 동전, 탄피, 교실

참고문헌

1.

박종원, 영화 <우리들의 일그러진 영웅>. 대동흥업제작 작품, 1992.

2.

김종원, 「영화 <우리들의 일그러진 영웅>에 나타난 원작소설과의 미적거리연구」, 『한국콘텐츠학회 학회지』 12, 한국콘텐츠학회, 2012, 151-159쪽.

3.

김중철, 「소설과 영화의 서사전달 방식 비교」, 『한국언어문화』 13, 한국언어문화학회, 1995, 401-426쪽.

4.

대담: 박종원 vs 편장완, 『박종원의 영화세계, 혹은 개인과 집단과의 갈등』 현대미학사, 1995년 2월 4일, 63-71쪽.

5.

박기범, 「소설과 영화를 통한 서사교육 내용 연구」, 한국교원대 대학원 박사학위논문, 2007.

6.

박수연, 「영화, 영화 기법의 담론들-「우리들의 일그러진 영웅」을 중심으로」, 『문예시학』 10권, 문예시학회, 1999, 163-181쪽.

7.

방민호, 「비정한 권력의 비극적 반복」, 권영민 엮음, 『이상 문학상 21년』, 문학사상사, 1997, 410-420쪽.

8.

옥미나, 「시대를 투영하기: 박종원 감독론」, 『영상예술연구』 1, 영상예술학회, 2001, 285-303쪽.

9.

이어령, 「도식성을 벗어난 높은 문학적 경지」, 권영민 엮음, 『이상 문학상 21년』, 문학사상사, 1997, 406-407쪽.

10.

한명환, 「<소설> 우리들의 일그러진 영웅과 각색영화의 비교–작품수용과 관련된 비평적 분석을 중심으로」, 『비교문학』 제26집, 한국비교문학회, 2001, 23-52쪽.

11.

한원균, 「작품해설: 우리들의 일그러진 영웅,」이문열, 『우리들의 일그러진 영웅』, 다림, 2007, 143-157쪽.

12.

황영미, 「일인칭 소설의 영화화-<우리들의 일그러진 영웅을 중심으로>-」, 『문학과영상』 제2권 1호, 문학과영상학회, 2001, 53-74쪽.

13.

이문열, 『우리들의 일그러진 영웅』, 다림, 2007.

14.

F.K. Stanzel, Theorie des Erzaehlens, 『소설의 이론』, 김정신 옮김, 문학과비평사, 1992.

대중서사연구