바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

대중서사연구

영화 <괴물>의 통과제의 구조와 그 의미

The structure and meaning of Rite of Passage in the film <The Host>

대중서사연구 / 대중서사연구, (P)1738-3188; (E)27139964
2016, v.22 no.2, pp.233-266
https://doi.org/10.18856/jpn.2016.22.2.008
임정식 (고려대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

Abstract

The film <The Host> directed by Junho Bong features the structure of 'Rite of Passage' which follows the process of 'Separation-Transition-Incorporation.' The film shows the process of 'Rite of Passage' experienced by the two naive characters, Kangdoo and Hyunseo. In the beginning, Kangdoo and Hyunseo are separated, transitted to the other side of the world in the midst of the film, and finally reunited to be reborn. The separation is represented in the scenes of abduction, confinement; transition in the scenes of swoon, hunger, torture, falling prey to the monster, and return to the womb; incorporation in the scenes of escape and revival. Kangdoo is reborn as a new character through 'Rite of Passage.' Hyunseo as a new character of Sejoo in another type of family through her sacrifice. The adventure of the two main characters signifies the destruction of time, renewal and recreation. The monster in the film <The Host> represents the god of stranger, enemy and death and works as mediator to draw the existential transformation of the characters. The monster symbolizes the unjust and corrupted social system of government, mass media and police as well as a grotesque creature. The enemies Kangdoo is faced with are not only the monster but also monstrous social system. The general idea of 'Rite of Passage' in <The Host> can be traced back to that of Babylonian annual rituals and Akitoo festival. Kangdoo and Hyunseo can be compared to the hero Marduk or the babylonians who took the role of Marduk in the festival. The concept of 'Rite of Passage' is a universal theme.

keywords
rite of passage, Arnold van Gennep, Monster film, The Host, Separation, Transition, Incorporation, 통과제의, 반 겐넵, 괴물영화, 괴물, 분리, 전이, 통합

참고문헌

1.

봉준호, <괴물>, 청어람 제작, 2007.

2.

나병철, 「청소년 환상소설의 통과제의 형식과 문학교육」, 『청람어문교육』 44집, 청람어문교육학회, 2011, 363~395쪽.

3.

문재철, 「문턱세대의 역사의식: 봉준호의 세 편의 영화」, 『영상예술연구』 12호, 영상예술학회, 2008, 139-160쪽.

4.

서인숙, 「탈식민주의 관점에서 본 [괴물]의 영화적 모방과 번역의 의미」, 『한국콘텐츠학회논문지』 11권 2호, 2011, 204-214쪽.

5.

송아름, 「괴물의 변화: ‘문화세대’와 ‘한국형 좀비’의 탄생」, 『대중서사연구』 30호, 대중서사학회, 2013, 185-223쪽.

6.

장석용, 「봉준호 감독의 <괴물>, 복합 장르성을 띤 새로운 영화 텍스트가 될 것인가」, 『공연과 리뷰』 54호, 현대미학사, 2006, 202-207쪽.

7.

김산해, 『신화는 수메르에서 시작되었다』, 가람기획, 2003.

8.

노스럽 프라이, 『비평의 해부』, 임철규 옮김, 한길사, 2006.

9.

데이비드 콴멘, 『신의 동물』, 이충호 옮김, 푸른숲, 2004.

10.

리처드 커니, 『이방인, 신, 괴물』, 이지영 옮김, 개마고원, 2004.

11.

미르치아 엘리아데, 『영원회귀의 신화: 원형과 반복』, 심재중 옮김, 이학사, 2003.

12.

미르치아 엘리아데, 『성과 속』, 이은봉 옮김, 한길사, 1998.

13.

미르치아 엘리아데, 『종교형태론』, 이은봉 옮김, 한길사, 1997.

14.

시몬느 비에른느, 『통과제의와 문학』, 이재실 옮김, 문학동네, 1996.

15.

아르놀드 반 겐넵, 『통과의례』, 전경수 옮김, 문학동네, 1996.

16.

왕 빈, 『신화학입문』, 금란출판사, 1980.

17.

조셉 캠벨, 『천의 얼굴을 가진 영웅』, 이윤기 옮김, 민음사, 1999.

18.

주경철, 『신데렐라 천년의 여행』, 산처럼, 2011.

대중서사연구