바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

대중서사연구

텔레비전드라마 <로열패밀리>에 나타난 지배 이데올로기 대응 양상 연구

A Study on the Response to the Dominating Ideology in the TV Drama <Royal Family>

대중서사연구 / 대중서사연구, (P)1738-3188; (E)27139964
2016, v.22 no.2, pp.267-296
https://doi.org/10.18856/jpn.2016.22.2.009
조은정 (한양대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

Abstract

TV drama <Royal Family> arouses the viewer’s interest with the familiar material of conglomerate/revenge. when we see the hidden side, it resists the customs that we believe as a universal value and gives us a chance to reconsider the dominating ideology which works only by the neoliberalism order. <Royal Family> is a story on the basis of the revenge of a daughter-in-law on her mother-in-law, who owns a large company, for 18 years of suppression. Unlike other family dramas, women characters such as competent daughters and daughter-in-laws play important roles. They represent the women characters who actively participate in the competitions and become the subject of desire. Junggawon, the background of the drama, can be interpreted as a projection of the neoloberalism society rather than family space. And this space produces the image of the men who feel humiliated. The conflict based on the ruling order which was considered as a common fact broadens conflict of an individual to the public sphere and calls the matters of society. At first, the revenge of Kim In-sook is on the fast track, but eventually it ends with the event of ‘the missing(absence) of the heroine.’An open text like this gets rid of the utopian fantasy which most of the viewers want from TV dramas. It suggests the new chance through the character ‘Cho Hyun-jin’, who grows up throughout the drama. Although <Royal Family> directly calls the matter of the ‘dignity of man’using nonperson, the heroine represents the way of the capitalism order in an attempt to succeed in her revenge. The ‘proof of man’ that Kim In-sook wanted to achieve might succeed externally, but could fail in terms of the proof of the dignity of man. Nontheless, The revenge is meaningful because it suggest the fact that ‘the dignity of man cannot be destroyed’ even in the deep-seated neoliberalism.

keywords
텔레비전드라마, 재벌, 복수, 모멸감, 신자유주의, 지배 이데올로기, 환대, TV drama, conglomerate, convention, revenge, disdain, neoliberalism, dominating ideology, hospitality

참고문헌

1.

권음미 극본, 김도훈 연출, MBC 드라마 <로열패밀리> 영상물 총18회, 2011.3.2.~2011.4.28.

2.

김순기・홍종배, 「2000년대 한국 텔레비전드라마에 나타난 여성성 연구」, 『언론학연구』 18-2, 부산울산경남언론학회, 2014, 22-25쪽.

3.

배은경, 「‘경제 위기’와 한국여성」, 『페미니즘 연구』 9-2, 한국여성연구소, 2009, 39-82쪽.

4.

유호근, 「신자유주의적 세계화 패러다임」, 『아태연구』 16-1, 경희대학교 국제지역연구원, 2009, 123-140쪽.

5.

우 린, 「트렌디 드라마에서 재현되는 여성상과 남성상의 캐릭터 서사비교」, 『한국엔터테인먼트산업학회 학술대회 논문집』 2, 2010, 104-111쪽.

6.

이영조, 「신자유주의시대의 민주자본주의」, 『사회과학연구논총』 2, 이화여자대학교이화사회과학원, 1988, 263-281쪽.

7.

조수빈, 「현실이 갈구하는 여성 리더십의 판타지」, 『플랫폼』 19호, 인천문화재단, 2010, 30-36쪽.

8.

조 은, 「젠더 불평등 또는 젠더 페러독스」, 『한국여성학』 26-1, 한국여성학회, 2010, 69-95쪽.

9.

홍지아, 「TV드라마에 나타난 모성재현의 서사전략과 상징적 경계의 구축」, 『한국방송학보』 23-6, 한국방송학회, 2009, 284-323쪽.

10.

김찬호, 『모멸감』, 문학과 지성사, 2014.

11.

김현경, 『사람, 장소, 환대』, 문학과 지성사, 2015.

12.

김현미 외, 『친밀한 적』, 이후, 2010.

13.

동국대학교 문화학술원 한국문학연구소, 『문학으로서의 텔레비전 드라마』, 동국대학교출판부, 2012.

14.

문성훈, 『인정의 시대』, 사월의 책, 2014.

15.

레나타 살레츨, 『선택이라는 이데올로기』, 박광호 역, 후마니타스, 2014.

16.

사토 요시유키, 『신자유주의와 권력』, 김상운 역, 후마니타스, 2014.

17.

악셀 호네트, 『인정투쟁』, 문성훈․이현재 역, 사월의 책, 2014.

18.

콜린 크라우치, 『왜 신자유주의는 죽지 않는가』, 유강은 역, 책읽는수요일, 2012.

대중서사연구