바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

대중서사연구

장률의 <경주>에 나타난 영화 시공간의 상의성(相依性)과 비경계성

The Interdependence and Non-Boundary of Cinematic Time and Space in Zhang Lu's Gyeongju

대중서사연구 / 대중서사연구, (P)1738-3188; (E)27139964
2018, v.24 no.1, pp.133-167
https://doi.org/10.18856/jpn.2018.24.1.004
임철희 (연세대학교 커뮤니케이션연구소)
  • 다운로드 수
  • 조회수

Abstract

Discussions on the diaspora and boundary based on the locality have so far been a major part of the discourse on Zhang Lu's films. However, Gyeongju(2014) is a film which requires an expansion of the discourse on Zhang Lu's cinematic space and boundary. From the spatial characteristics of Gyeongju city in which daily life and tombs coexist, the film shows a vague boundary between life and death, existence and non-existence, presence and past, and reality and illusion. This paper discusses the characteristics of the non-boundary of cinematic time and space in Gyeongju from the viewpoint of interdependence in Yeon-gi(Buddhistic theory of dependent origination). Gyeongju is unbound by time in a way that the past and present times are mixed in a single space. The characteristics of non-boundary is also shown by Choi Hyun's mystical experience. From the thought of Gong(emptiness: Śūnyatā), the central idea of acting that everything in the universe is interdependent becomes the main concept of understanding the non-boundary in the film. The coexistence of different times in a single space represents non-realistic time by emptiness(Śūnyatā) and interdependence of time. This can be also noticed through a photo, a literary painting, and an obscene picture in the film. The characteristics of non-boundary in the film is described not only by the narrative relating to the theme but also through the director's aesthetic thought in using the frame as a medium space. With sound and camera movement, Gyeongju expands the cinematic space while blurring the boundaries between what is on-screen and off-screen. As a result, Gyeongju speaks of the non-boundary of the world through the boundary. In addition, the director's world view regarding the interdependence and non-boundary is presented through realistic film techniques. Thus, the film accomplishes aesthetically by creating an organic relationship between theme and form.

keywords
Zhang Lu, Gyeongju, cinematic time and space, boundary, Gong(Emptiness: Śūnyatā), Yeon-gi(The Theory of Dependent Origination: Pratītya-samutpāda), interdependence, non-boundary, 장률, 경주, 영화 시공간, 경계, 공(空), 연기(緣起), 상의성(相依性), 비경계성

참고문헌

1.

장률(감독), <경주>, 인벤트스톤․률필름, 2014.

2.

가지야마 유이치, 空입문 , 김성철 옮김, 동국대학교 출판부, 2007.

3.

김무규, 「장률 영화 연구의 쟁점과 영화 <경주>의 공간」, 영상문화 제17집, 부산영화평론가협회, 2014, 9-23쪽.

4.

김성철, 중관사상 , 민족사, 2012.

5.

김성철, 중론, 논리로부터의 해탈, 논리에 의한 해탈 , 불교시대사, 2012.

6.

김시무, 「장률 감독의 <경주>: 트랜스-로컬 시네마 삼부작의 완성」, 현대영화연구 제20호, 한양대학교 현대영화연구소, 2015, 9-33쪽.

7.

동국대학교 불교문화대학 불교교재편찬위원회, 불교사상의 이해 , 불교시대사, 2009.

8.

문관규, 「장률의 <경주>에 나타난 타나토스의 징후와 에로스의 풍경들」, 아시아영화연구 9권 1호, 부산대학교 영화연구소, 2016, 73-105쪽.

9.

서옥란․김화, 「장률영화에 나타난 서발턴 연구」, 한중인문학연구 제40집, 한중인문학회, 2013, 189-212쪽.

10.

스즈키 다이세츠, 선공부 , 박용길 옮김, 해뜸, 1989.

11.

용수(나가르주나), 중론(中論) , 김성철 역주, 경서원, 2012.

12.

이진오, 「형상언어를 통한 불교 경계의 표현과 예술」, 미학․예술학연구 제23집, 한국미학예술학회, 2006, 29-61쪽.

13.

이 청, 「장률 영화의 환상성 연구—죽음, 틈, 겹침의 미학」, 현대영화연구 제26호, 2017, 211-239쪽.

14.

장성욱, 「豊子愷 그림 속의 생명관」, 중국학 제32집, 대한중국학회, 2009, 307-327쪽.

15.

정은정, 「네오리얼리즘의 미학적 지향에서 바라본 장률의 영화미학」, 현대영화연구 제16호, 한양대학교 현대영화연구소, 2013, 61-88쪽.

16.

안시환, 「그 여유는 다 어디로 갔는가」, 씨네21 958호, 씨네21(주), 2014.

17.

http://www.cine21.com/news/view/?mag_id=77168.(2017.10.1. 검색)

대중서사연구