바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

대중서사연구

판타지의 리얼리티 전략과 서사적 감염—소설 <흡혈귀>와 영화 <그랜드부다페스트 호텔>을 중심으로

Reality Strategies in Fantasy and Narrative Infections—Fiction Vampire and Movie The Grand Budapest Hotel

대중서사연구 / 대중서사연구, (P)1738-3188; (E)27139964
2019, v.25 no.4, pp.397-428
https://doi.org/10.18856/jpn.2019.25.4.013
최성민 (경희대학교 인문학연구원)
  • 다운로드 수
  • 조회수

Abstract

Fantasy emerges from the cracks and crevices of rational reality. Italo Calvino says, “Fantasy is possible when the reader stays at a certain distance without falling into the text.” Fantasy does not form farthest from reality. It comes from the confusion between reality and fiction. In short, fantasy does not exist on the contrary of reality, but on the boundary of reality. Reality and fantasy are also structurally intertwined. We can’t distinguish the reality from fantasy clearly. In fact, in this case, the reader or audience is confused about whether what I see is real or not. Todorov calls this case “hesitation.” Hesitation is a key element of fantasy. Two texts that expressed “hesitation” are Kim Young-ha’s short novel Vampire (1997) and Wes Anderson’s film The Grand Budapest Hotel (2014). On the surface, these two texts seem to have nothing to do with narrative structural similarities. And both also arouse readers’ and audiences’ interest by letting confuse reality to fantasy. In Kim Young-ha’s Vampire, we can look at the process of confusion of reality called “narrative infection” when a text is read to the reader. In the movie The Grand Budapest Hotel, we can find a strategy to make an unreal story feel like a fact in history. And we can also find a process in which the success stories of alienated characters become reality through ‘solidarity’ in the film. This paper is a study of how fantasy creates “reality”, makes readers feel fantasy, and how it spreads through these two texts.

keywords
Kim Young-ha, Vampire, Wes Anderson, Grand Budapest Hotel, Fantasy, Frame Novel, Narrative infection, Reality, 김영하, 흡혈귀, 웨스 앤더슨, 그랜드부다페스트 호텔, 판타지, 액자소설, 서사적 감염, 리얼리티

참고문헌

1.

김영하, 『엘리베이터에 낀 그 남자는 어떻게 되었나』, 문학과지성사, 1999.

2.

웨스 앤더슨 감독, <그랜드부다페스트 호텔>, Fox, 2014.

3.

강경래·조승우, 「에이젠슈타인의 몽타주 이론으로 본 <그랜드부다페스트 호텔>(2014)의 미학적 특성과 문화 정치적 함의」, 『씨네포럼』 22, 2015, 93-127쪽.

4.

곽상순, 「탈주체적 등장인물 연구」, 『한국근대문학연구』 15, 한국근대문학회, 2007, 73-99쪽.

5.

김재경, 「김영하 소설에 나타난 환상성: ‘흡혈귀’와 ‘고압선’을 중심으로」, 『현대소설연구』 44, 한국현대소설학회, 2010, 87-116쪽.

6.

나병철, 『환상과 리얼리티』, 문예출판사, 2010.

7.

송명희, 「젠더정치학의 전복에 대한 남성들의 불안 또는 공포: 김영하의 「흡혈귀」를 중심으로」, 『인문사회과학연구』 제17권 1호, 부경대학교 인문사회과학연구소, 2016, 1-21쪽.

8.

오윤호, 「그림자 사나이 틈에 대한 악몽: 김영하론」, 『작가세계』 제70호, 세계사, 2006, 98-116쪽.

9.

유형수, <그랜드부다페스트 호텔>, 『실천문학』 122, 2016, 118-129쪽.

10.

이상윤, 「김영하의 흡혈귀 내의 보르헤스의 환상문학적 요소」, 『중남미연구』 20(1), 2001, 223-235쪽.

11.

최기숙, 『환상』, 연세대학교 출판부, 2003.

12.

최성민, 『다매체시대의 문학이론과 비평』, 박이정, 2017.

13.

츠베탕 토도로프, 『덧없는 행복-루소론; 환상문학 서설』, 이기우 역, 한국문화사, 1996.

14.

캐서린 흄, 『환상과 미메시스』, 한창엽 역, 푸른나무, 2000.

대중서사연구