바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

대중서사연구

1970년대 한국 영화와 타자들의 풍경—‘가족’과 ‘죽음’ 모티프를 중심으로

1970s Korean film and landscape of Others—with ‘family community’ and ‘death’ motif

대중서사연구 / 대중서사연구, (P)1738-3188; (E)27139964
2019, v.25 no.4, pp.429-465
https://doi.org/10.18856/jpn.2019.25.4.014
한영현 (세명대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

Abstract

This paper analyzed the ways in which “others” were reproduced in Korean movies in the 1970s. In the midst of the social changes of the era, such as urbanization due to rapid industrial modernization, many people became laborers for industry in order to obtain the fruits of modernization.But the landscape of others, which was inevitably produced in the process of constructing such subjects, has been limited to analysis that is focused on gender and youth discourse. This article aims to extract the landscape of others in the 1970s by adopting a different perspective. The way in which the other is present can be divided into the following two categories. First, in 1970s film, the family community, in contrast with 1960s film, has disintegrated and cracked, due to the inability of others to enter or leave the community. The desperate perception that the family community can no longer function as a stable foundation or center of the constitution, and that it cannot have a sense of security and belonging,is revealed through the way the others are wandering in and out of the community. Second, ‘Death’ is an element of social life in the violence of the national ideology of the 1970s, and the everyday exceptional state. The way in which the ‘other’ is completely eliminated from the normal subjectivity requested by the state and is deported in film reflectshow everyday death or potential death is part of life of the 1970s. Normal life pursued through rapid urbanization and industrialization leads to the death of the other beings, but the way of existence of others is the desperate reality of the 1970s, when the boundaries of the state that provide stability and belonging are broken. As a result, the landscape of others in the 1970s reveals a violent reality that destroys the perfect middle class family discourse that industrial modernization was oriented around in the 1970s, and that produced masses of others who caused numerous deaths. In spite of regime censorship, Korean films were popularly revealing the violence of life brought in by the 1970s, following a detour of representation.

keywords
1970’s Korean film, the other, family community, death, boundary, sense of stability, sense of belonging, urbanization, industrialization, 1970년대 한국 영화, 타자, 가족 공동체, 죽음, 경계, 안정감, 소속감, 도시화, 산업화

참고문헌

1.

김수용, <야행>(1977)

2.

김호선, <영자의 전성시대>(1975)

3.

김호선, <겨울여자>(1977)

4.

이장호, <별들의 고향>(1974)

5.

이장호, <어제 내린 비>(1974)

6.

정진우, <가시를 삼킨 장미>(1979)

7.

하길종, <바보들의 행진>(1975)

8.

강유정, 「영화 <겨울여자>의 여대생과 70년대 한국사회의 감정구조」, 『대중서사연구』 21, 대중서사학회, 2015, 187-216쪽.

9.

권경미, 「대중소설의 도시적 교양성과 타자의 윤리—조선작의 1970년대 후반 소설을 중심으로」, 『현대소설연구』 56, 한국현대소설학회, 2014, 55-65쪽.

10.

권경미, 「신화화된 고향과 현실 공간으로서의 농(어)촌—1970년대 농(어)촌 소설을 중심으로-」, 『현대소설연구』 63, 한국현대소설학회, 2016, 27-52쪽.

11.

권보드래·김성환·김원·천정환·황병주, 『1970 박정희 모더니즘』, 천년의상상, 2015.

12.

권은선, 「유신정권기 생체정치와 젠더화된 주체 만들기—호스티스 멜로드라마와 하이틴 영화를 중심으로-」, 『여성문학연구』 29, 한국여성문학학회, 2013, 417-444쪽.

13.

김경일 외, 『한국현대 생활문화사 1970년대』, 창비, 2016.

14.

김 원, 『박정희 시대의 유령들』, 현실문화, 2011.

15.

김 원, 「1971년 광주대단지 사건 연구」, 『기억과전망』 18권, 민주화운동기념사업회 한국민주주의 연구소, 2008, 196-232쪽.

16.

김청강, 「좌절하는 ‘남자다움’—섹스영화, 임포텐스, 그리고 ‘성’ 치료 담론(1967~1972)」, 『역사문제연구』 40권, 역사문제연구소, 2018, 197-242쪽.

17.

노지승, 「영화 영자의 전성시대에 나타난 하층민 여성의 쾌락」, 『한국현대문학연구』 24, 한국현대문학회, 2008, 413-444쪽.

18.

노지승, 「영화, 정치와 시대성의 징후, 도시 중간계층의 욕망과 가족」, 『역사문제연구』 15, 연사문제연구소, 2011, 159-192쪽.

19.

노지승, 「1970년대 호스티스 멜로드라마 혹은 이주, 성노동, 저항의 여성 생애사」, 『여성문학연구』 41권, 한국여성문학학회, 2017, 73-108쪽.

20.

류보선, 「탈향의 정치경제학과 미완의 귀향들—한국현대소설의 계보학1」, 『현대소설연구』 61, 한국현대소설학회, 2016, 93-135쪽.

21.

마사 너스바움, 『혐오와 수치심』, 조계원 옮김, 민음사, 2015.

22.

박선영, 「공간, 관계, 여성으로 다시 읽는 ‘가족드라마’ <박서방>」, 『영상예술연구』 27, 영상예술학회, 2015, 33-56쪽.

23.

박소영, 「1970년대 호스티스 수기의 영화화 연구」, 『한민족어문학』 81권, 한민족어문학회, 2018, 241-274쪽.

24.

박찬효, 「최인호의 1960~1970년대 중단편 소설에 나타난 도시 재현 양상과 “사랑”의 윤리」, 『현대소설연구』 54, 한국현대소설학회, 2013, 247-278쪽.

25.

손영님, 「1970년대 청년영화, 저항과 ‘공모’의 균열」, 『대중서사연구』 24, 대중서사학회, 2018, 205-235쪽.

26.

손정임, 「1970년대 한국영화의 ‘무작정 상경’한 여성 표상」, 『한국근현대사연구』 83집, 한국근현대사학회, 2017, 275-306쪽.

27.

에드워드 렐프, 『장소와 장소 상실』, 김덕현·김현주·심승희 옮김, 논형, 2005.

28.

오영숙, 「아빠와 소녀: 70년대 한국영화의 표상 연구」, 『영화연구』 42호, 한국영화학회, 2009, 435-458쪽.

29.

이민영, 「“영자의 전성시대”, 1970년대와 ‘청년문화’의 복화술」, 『우리어문연구』 63집, 우리어문학회, 2019, 151-288쪽.

30.

이상록, 「산업화시기 출세성공 스토리와 발전주의적 주체 만들기—박정희 체제에서 탄생한 호모 에코노미쿠스를 중심으로-」, 『인문학연구』 28, 인천대학교 인문학연구소, 2017, 43-93쪽.

31.

이충직·이수연, 「1970년대 한국영화에 나타나는 여성 노동자의 계급적 상상력」, 『영상예술연구』 21, 영상예술학회, 2012, 45-74쪽.

32.

임미리, 「1971년 광주대단지 사건의 재해석」, 『기억과전망』 26권, 민주화운동기념사업회 한국민주주의연구소, 2012, 228-268쪽.

33.

정현경, 「1970년대 혼성적 도시 표상으로서의 도시인의 우울: 별들의 고량, 영자의 전성시대, 바보들의 행진, 어제 내린 비를 중심으로」, 『한국극예술연구』 41, 한국극예술학회, 2013, 253-283쪽.

34.

제임스 C. 스콧, 『국가처럼 보기』, 전상인 옮김, 에코 리브르, 2010.

35.

조르조 아감벤, 『호모 사케르』, 박진우 옮김, 새물결, 2008.

36.

한영현, 「탈제도화된 가족과 대중의 감정구조」, 『현대영화연구』 64, 2015, 229-258쪽.

37.

홍경희, 「한국의 도시화—제3부 인구면으로 본 1960-1970년 간의 도시화-」, 『논문집』 17, 경북대학교, 1973, 16-24쪽.

38.

홍성태, 「폭압적 근대화와 위험사회」, 이병천 엮음, 『개발독재와 박정희 시대』, 창비, 2012, 311-338쪽.

39.

황병주, 「박정희 체제의 근대적 시공간 인식과 시골/도시 담론」, 『역사연구』 31, 역사학연구소, 2016, 303-342쪽.

40.

황혜진, 「1970년대 여성영화에 나타난 공사 영역의 접합양식」, 『영화연구』 26, 한국영화학회, 2005, 425-448쪽.

41.

Lynch, Kevin, The Image Of The City, Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 1960.

42.

<영자의 후배들> 홍수-하필이면 어두운 소재를>, 『경향신문』, 1975.4.28.

43.

<영화법 발효 10개월 문제점 많아 허덕이는 영화가>, 『경향신문』, 1973.12.1.

44.

<투자 규모 269억원 광주 대단지 사업 73년까지 민자 포함 각종 시설 확장>, 『경향신문』, 1971.6.16.

대중서사연구