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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

대중서사연구

  • P-ISSN1738-3188
  • E-ISSN2713-9964

시네마의 변화와 존속 -『뤼미에르 은하계』와 포스트-시네마 연구

Cinema’s Change and Persistence - The Lumière Galaxy and Post-cinema Studies

대중서사연구 / 대중서사연구, (P)1738-3188; (E)2713-9964
2023, v.29 no.1, pp.363-417
https://doi.org/10.18856/jpn.2023.29.1.011
김지훈 (중앙대학교)

초록

이 논문은 프란체스코 카세티의 2015년 저서인 『뤼미에르 은하계: 도래할 시네마에 대한 7가지 키워드』(The Lumière Galaxy: Seven Key Words for the Cinema to Come)를 포스트-시네마 연구(post-cinema studies)의 맥락에서 살펴본다. 포스트-시네마 연구란 표준적인 시네마를 규정해 온 셀룰로이드, 렌즈-기반 이미지, 단일 스크린, 영사, 관객의 고정성 등의 구성요소가 디지털 기술 및 영화관 이외의 경험적 플랫폼에 의해 변하면서 표준적인 시네마의 경계가 해체되고 재구성되는 조건인 포스트-시네마 조건(post-cinematic conditions)에 반응하는 1990년대 이후의 영화연구 및 담론을 포괄한다. 이 논문은 포스트-시네마 연구의 경향을 재료와 형태(material and form), 플랫폼(platform), 역사(history), 철학(philosophy)이라는 네 가지 키워드로 요악하면서 『뤼미에르 은하계』가 두 번째와 세 번째 경향, 즉 플랫폼과 역사의 관점에서 포스트-시네마 조건을 시네마의 존속과 변화가 이루는 이중 운동으로 바라볼 것을 요청한다는 점을 주장한다. 한편으로 카세티는 포스트-시네마 조건을 전통적인 시네마의 경험, 그리고 이를 구성하는 장소와 장치가 전례 없이 변동되는 상황으로 진단한다. 그럼에도 불구하고 그는 다른 한편으로 이와 같은 변동이 전통적인 시네마의 경험을 다른 장소와 기기에서 재발견, 재구성, 재창안하게끔 하는 계기를 제공한다는 점을 강조함으로써 포스트-시네마 담론 중 하나의 목소리인 ‘영화의 죽음’ 담론, 그리고 이 담론의 인식론적 근거로서 포스트-시네마라는 용어를 시네마와 시네마 이후의 단절을 강조하는 시대구분으로 이해하는 관점에 도전한다. 이와 같은 카세티의 주장을 면밀히 검토하기 위해 이 논문은 『뤼미에르 은하계』가 제시하는 7가지 키워드인 재배치(relocation), 성유물/도상(relic/icon), 결합체(assemblage), 확장(expansion), 하이퍼토피아(hypertopia), 디스플레이(display), 수행(performance)의 의미를 살펴본다. 이를 통해 이 논문은 카세티의 이론이 포스트-시네마 연구에 기여하는 바를 점검한다.

keywords
Post-cinema, cinema, Francesco Casetti, The Lumière Galaxy, relocation, platform, experience, 포스트-시네마, 시네마, 프란체스코 카세티, 『뤼미에르 은하계』, 재배치, 플랫폼, 경험

Abstract

This paper positions Francesco Cassetti's 2015 book, The Lumière Galaxy: Seven Key Words for the Cinema to Come, within post-cinema studies. I define post-cinema studies as a set of scholarly approaches and discourses since the 1990s that have responded to the post-cinematic conditions: conditions in which the boundaries of normative have been dismantled and dynamically redrawn as its constitutive components, such as celluloid, lens-based imagery, single screen, projection, and the fixity of spectators, are changed by digital technologies and non-theatrical experiential platforms. Summarizing the tendencies of post-cinema studies as four keywords (material and form, platform, history, and philosophy), I argue that The Lumière Galaxy, based on its emphases on platform and history, demands us to consider the post-cinematic condition as a dual movement of cinema's persistence and change. On the one hand, Cassetti diagnoses the post-cinema conditions as a situation in which traditional cinematic experience, and the place and apparatus that constitute it, are undergoing unprecedented changes. On the other hand, he nevertheless stresses that such a shift provides an opportunity for rediscovery, reconstruction, and reinvention of the traditional cinema experience in other places and devices. In so doing, he challenges the so-called ‘death of cinema’ discourse, as well as its epistemological basis that posits the term post-cinema as marking a fundamental, periodizing break from cinema. In order to closely examine Cassetti's argument, this paper elucidates the seven keywords suggested by The Lumière Galaxy: relocation, relic/icon, assemblage, expansion, hypertopia, display, and performance. This leads to underline Cassetti's contribution to post-cinema studies.

keywords
Post-cinema, cinema, Francesco Casetti, The Lumière Galaxy, relocation, platform, experience, 포스트-시네마, 시네마, 프란체스코 카세티, 『뤼미에르 은하계』, 재배치, 플랫폼, 경험

대중서사연구