바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

학교도서관 시설 개선에 관한 연구

A Study on Redesigning of School Library Facilities

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2003, v.14 no.2, pp.141-158
김병주 (상명대학교 사회과학부 문헌정보학)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

오늘날 새로운 과학기술의 발전과 교육환경의 변화는 초<TEX>$\cdot$</TEX>중등교육에 많은 영향을 미치고 있다. 학교교육에 있어서 중요한 위치를 차지하고 있는 학교도서관 그 기능을 효과적이고 능률적으로 수행하기 위해서는 유능한 인력과 풍부한 자료와 훌륭하게 준비된 시설이 뒷받침 되어야한다. 새롭게 개발되는 학교도서관 프로그램을 제공하고 학생스스로 실현가능하게 하려면 물리적인 공간구성이 효과적으로 설치되고 운영되어야 하므로 학교도서관의 기존시설을 재설계하고 재구축할 필요가 있다. 본 연구에서는 이에 대한 이론적인 배경을 개관하고 설문지를 작성하여 현재 학교도서관의 시설 및 환경에 대한 현황과 요구사항을 파악하여 재설계를 위한 방안을 제시한다.

keywords
학교도서관, 학교도서관 시설, 시설재설계, 도서관공간

Abstract

The development of new technology and the change of educational environment are much influencing the primary and middle school education. The school library which is very important part of school education in order to perform its functions effectively and efficiently must be provided with professional staff, necessary resources and adequate facilities. It is necessary to redesign and renovate existing facilities to meet the growing needs of newly developed school library programs and to effectively manage and allocate physical space appropriately. The objective of this research is to study the theoretical background of the subject and to find out present conditions and future needs of school library facilities and environmental change in Korea through a predesigned questionnaire for a redesign proposal.

keywords
학교도서관, 학교도서관 시설, 시설재설계, 도서관공간

한국비블리아학회지