바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

학술연구정보 이용자에 관한 연구: 정보요구, 정보이용행태, 정보활용능력을 중심으로

A Study on Academic Library User's Information Literacy

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2004, v.15 no.2, pp.241-254
유재옥 (덕성여자대학교 문헌정보학과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 논문은 국내 대학도서관 학술연구정보 이용자들을 그들의 정보요구, 정보이용행태, 정보활용능력을 중심으로 살펴보았다. 이용자들은 도서관 이용에 관한 기본적인 안내정보를 가장 많이 필요로 하고 있으나 대학의 온라인이나 오프라인 도서관시스템은 기본정보제공이 불충분한 것으로 나타났다. 또한 이용자들은 학술연구정보에 대한 주제탐색의 요구를 가지고 있으나 이를 만족시킬 만한 탐색지식이나 정보원에 관한 정보가 부족한 상태인 것으로 드러났다. 이용자의 학술연구정보 활용능력은 저조한 편이며 특히 기사검색이나 원문검색과 같은 고급학술연구정보 활용능력은 극히 낮은 수준에 머물렀다. 대학도서관의 안내정보시스템과 사용자 인터페이스의 개선이 요망되며 피상적인 이용자교육을 지양한 고급의 학술연구정보를 활용할 수 있는 이용자교육이 요청된다.

keywords
대학도서관, 학술연구정보, 이용자, 정보요구, 정보이용행태, 정보활용능력

Abstract

This study reviews academic library users' information needs, use behaviors, and information literacy by examining previous literature related to academic library use study. The information academic library users want most is information about how to use library such as a circulation policy. Only about 10% of library users' information needs requires reference librarian's professional knowledge and skills. The sign and information system of the library should be improved and revised in order to reduce the redundant how-to questions. When academic library users attempt to do subject searches through online library system, they experience difficulties to find the right menu on the library's interface. The study recommends that special efforts should be made for user education for utilizing research information since user's information utilizing ability is unexpectedly low.

keywords
대학도서관, 학술연구정보, 이용자, 정보요구, 정보이용행태, 정보활용능력

한국비블리아학회지