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전자정부 구현을 위한 정부기관의 웹 정보제공에 대한 평가 - 중앙 행정부처의 웹사이트 평가를 중심으로 -

An Evaluative Research on the Web Information Services of Korean Government Websites

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2005, v.16 no.1, pp.247-267
이명희 (상명대학교 문헌정보학과)
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초록

이 연구는 부 단위의 중앙행정부처 웹사이트 21개 기관과 청 단위 중앙행정부처 웹사이트 18개 기관을 대상으로 웹 정보제공 서비스에 대한 평가연구를 수행하였다. 분석에 사용된 평가기준은 정보의 내용, 전자적 민원처리, 전자적 의견수렴, 접근 및 이용편의성, 디자인 항목으로서 세부항목 26개 항목에 걸쳐서 평가가 진행되었다. 모든 항목에서 부단위의 중앙행정부처 웹사이트의 성능이 청 단위 중앙행정부처 웹사이트의 성능보다 우수한 것으로 나타났다. 제언으로는 공개정보의 활성화를 위한 노력, 기관별 특성화된 정보제공, 기술향상에 더욱 투자할 것, 행정관료의 적극적인 자세 촉구 등이 제기되었다.

keywords
중앙행정부처 웹사이트, 평가지표, 정보 내용, 전자적 민원처리, 전자적 의견수렴, 접근 및 이용편의성, 디자인

Abstract

This study measures the effectiveness of 39 Korean Government websites in providing equitable and appropriate government information to the public. 39 government web sites were divided into two groups, 21 "departments or ministries" and 18 "offices". Five evaluation criteria were information contents of services, fluent operation of services, feedback mechanism, easiness of access, and design. The study showed that there are some different results between 21 "departments or ministries" and 18 "offices". Most information services provided by Government websites were slightly moderately appreciated by the researchers. Some problems and resolutions for the improvement of government websites are provided. Also, some suggestions for the government website designers and administrators are made.

keywords
중앙행정부처 웹사이트, 평가지표, 정보 내용, 전자적 민원처리, 전자적 의견수렴, 접근 및 이용편의성, 디자인

한국비블리아학회지