본 연구는 전통적 업무의 관점에서 웹 2.0이라는 새로운 환경의 대학도서관 사서 업무를 분석하여 전통과 현대를 통합하는 업무개발의 근거를 제시한데 의의가 있다. 이용자의 참여로 도서관 서비스를 혁신하는 대학도서관 2.0에서 사서의 업무를 분석한 결과 전통적인 도서관 업무인 <TEX>$\ulcorner$</TEX>장서개발과 수서<TEX>$\lrcorner$</TEX>는 <TEX>$\ulcorner$</TEX>자원개발<TEX>$\lrcorner$</TEX>로, <TEX>$\ulcorner$</TEX>분류와 목록<TEX>$\lrcorner$</TEX>은 <TEX>$\ulcorner$</TEX>기술개발<TEX>$\lrcorner$</TEX>로, <TEX>$\ulcorner$</TEX>대출<TEX>$\lrcorner$</TEX>은 <TEX>$\ulcorner$</TEX>정보교육<TEX>$\lrcorner$</TEX>으로, <TEX>$\ulcorner$</TEX>참고봉사<TEX>$\lrcorner$</TEX>는 <TEX>$\ulcorner$</TEX>서비스 개발<TEX>$\lrcorner$</TEX>로, <TEX>$\ulcorner$</TEX>보존<TEX>$\lrcorner$</TEX>은 <TEX>$\ulcorner$</TEX>아카이브 구축<TEX>$\lrcorner$</TEX>의 개념으로 제시할 수 있었다. 사서의 업무는 전반적으로 확장되는 것으로 보였으며 <TEX>$\ulcorner$</TEX>전문성 확장<TEX>$\lrcorner$</TEX>에 중요한 사항들은 '협력', '교육문화', '기술능력'이었다.
Academic library 2.0 which is adapted from Web 2.0 is expected to reform library services. This study analysed the librarian's tasks in the new environment of academic library 2.0 to provide a base of new task development that combined traditional and new works. The analysing of a librarian's tasks resulted in some changes to the concept of traditional tasks like that of : 'Collection Development and Acquisitions' changed to 'Resource Development', 'Cataloging and Classification' changed to 'Technical Development', 'Circulation' changed to 'Information Literacy'. 'Reference Work' changed to 'Service Development', 'Preservation' changed to 'Archiving'. The Tasks of a Librarian is expanding and the important issues for 'Expanding the Professional Role of the Librarian' are cooperation, educational culture and technological ability.