온톨로지는 기 구축된 지식체계나 개념에 대한 기술요소들을 통합하여 새로운 지식 체계를 제시할 수 있다는 장점이 있다. 이러한 장점을 바탕으로, 본 연구에서는 교육 분야의 상황과 관련된 객체들-인적자원, 기관, 교육자원 등-을 고려한 온톨로지를 구축하고자 하였다. 즉 현재 사용되고 있는 교육 분야의 지식체계나 메타데이터, 온톨로지를 통합하여 새로운 교육 온톨로지를 개발하고자 하였다. 학교도서관과 MLA를 연계한 교수-학습 활동을 교육 온톨로지라는 하나의 프레임워크로 제시하였으며, 그에 대한 특성은 다음과 같다. 첫째, 기존 교육관련 메타데이터 및 온톨로지를 활용하였으며, 둘째, 교육 온톨로지 개념을 먼저 제시하고 그에 맞는 교육 분야 클래스와 속성을 정의하였다. 셋째, 기존의 클래스와 속성을 연결하기 위한 새로운 요소들을 추가하였다.
The advantage of ontology leads a new knowledge system through integrating existing knowledge system and descriptive element of the concept. This study based on the advantage of ontology, providing a modeling education ontology that considered educational circumstances and related objects-person, organization, educational resources and so forth. Therefore, this study developed the framework for education ontology that provided link between school library and MLA to practice teaching-learning activity, these characteristics of educational ontology were as follows : the first, utilizing the existing education metadata and ontology, the second, representing a concept of educational ontology, subsequently defining classes and properties of education domain, the third, adding new classes and properties to connect existing classes and properties.