바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

학교도서관과 MLA 연계를 위한 교육 온톨로지 모형 구축에 관한 연구

A Study on Modeling a Education Ontology for Link between School Library and MLA

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2008, v.19 no.1, pp.19-36
이혜원 (서울여자대학교 사회과학대학 문헌정보학과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

온톨로지는 기 구축된 지식체계나 개념에 대한 기술요소들을 통합하여 새로운 지식 체계를 제시할 수 있다는 장점이 있다. 이러한 장점을 바탕으로, 본 연구에서는 교육 분야의 상황과 관련된 객체들-인적자원, 기관, 교육자원 등-을 고려한 온톨로지를 구축하고자 하였다. 즉 현재 사용되고 있는 교육 분야의 지식체계나 메타데이터, 온톨로지를 통합하여 새로운 교육 온톨로지를 개발하고자 하였다. 학교도서관과 MLA를 연계한 교수-학습 활동을 교육 온톨로지라는 하나의 프레임워크로 제시하였으며, 그에 대한 특성은 다음과 같다. 첫째, 기존 교육관련 메타데이터 및 온톨로지를 활용하였으며, 둘째, 교육 온톨로지 개념을 먼저 제시하고 그에 맞는 교육 분야 클래스와 속성을 정의하였다. 셋째, 기존의 클래스와 속성을 연결하기 위한 새로운 요소들을 추가하였다.

keywords
교육 온톨로지, 학교도서관

Abstract

The advantage of ontology leads a new knowledge system through integrating existing knowledge system and descriptive element of the concept. This study based on the advantage of ontology, providing a modeling education ontology that considered educational circumstances and related objects-person, organization, educational resources and so forth. Therefore, this study developed the framework for education ontology that provided link between school library and MLA to practice teaching-learning activity, these characteristics of educational ontology were as follows : the first, utilizing the existing education metadata and ontology, the second, representing a concept of educational ontology, subsequently defining classes and properties of education domain, the third, adding new classes and properties to connect existing classes and properties.

keywords
교육 온톨로지, 학교도서관

한국비블리아학회지