바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

대학도서관 통계항목과 평가항목의 상관적 관계에 관한 연구

The Relationship between Statistical and Performance Measuring Indicators of Academic Libraries

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2008, v.19 no.1, pp.61-87
안인자 (동원대학 아동문헌정보 )
오세훈 ( 광운대학교 중앙도서관 정보자료과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

도서관통계와 평가의 관련성이 국제표준안, 업무활동 영역, 항목간의 유사성 면에서 깊고, 불가분의 관계 속에 있음에도 한국 대학도서관의 통계와 평가는 생산단계 및 활용 면에서 전혀 연계되어 있지 않다. 이를 증명하기 위하여 국제표준, 통계데이터를 살펴 두 항목간에 연계적 상관관계를 살펴보아 정량적 데이터의 45%정도의 중복도가 있음을 밝혔다. 반면 기존의 국내 통계 항목과 평가 항목간에는 14-26%의 관계가 있으며, 새로이 연구 개발된 대학도서관통계 실용안에서는 상당히 발전된 관계성을 발견하였으며, 반면 상당한 특정성도 발견되었다. 이제 대학도서관통계 온라인시스템 개발단계에서 통계시스템의 목적 외에 평가시스템정보를 제공한다는 면을 고려하여 항목간의 포괄적 정보가 제공되도록 개발하는 것이 필요하다.

keywords
대학도서관, 도서관통계, 성과측정, 통계항목, 평가항목, 국제통계기준, 국제성과측정기준

Abstract

There is a close relationship between indicators of statistics and performance measurement in international standards, working sections and the data items similarity in academic libraries. However, this co-relationship between statistics and measuring performance in the Korean academic library is not related to each other in terms of designing or usage. In order to prove this, the co-relationship between indicators of statistics and performance measurement has been researched based on applications of international standards and data. The international result shows 45% of overlapping in statistical and measuring performance indicators. However, there is only 14 to 26% of the co-relationship in existing statistics and performance measurement in Korea. A considerable improvement of the co-relationship between the indicators has newly been found. Therefore, in developing online system of academic library statistics, it is essential to provideinclusive information between indications of statistics and performance measurements.

keywords
대학도서관, 도서관통계, 성과측정, 통계항목, 평가항목, 국제통계기준, 국제성과측정기준

한국비블리아학회지