바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

초등학교 학교도서관 기능 공간의 배치유형에 관한 연구

A Study on the Lay-out Type of Faculty Space in Library

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2009, v.20 no.1, pp.165-179
신동준 (홍익대학교 건축공학과 )
이상호 ( 홍익대학교 건축공학과 )
임채진 ( 홍익대학교 건축공학과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

초등학교 학교도서관은 기본적으로 교육 및 정보를 전달하는 장소이기 때문에 교사와 학생의 이용 편의성을 높이고 교사의 업무를 효과적으로 지원 할 수 있도록 구성되어야 한다. 일반적으로 공간 구성은 세부 공간 간의 기능을 잘 연결할 수 있도록 공간과 가구의 경제적 배치(LAYOUT)가 주된 목적이다. 따라서 공간과 가구를 잘 배치하여 이용자가 편리하고 교육효과를 높이기 위해서는 초등학교 학교도서관의 기능공간의 배치유형을 조사 분석하는데 본 연구의 목적이 있다. 이와 같은 측면에서 학교도서관의 전문화, 다원화, 개성화 하여야하는 목적과 교육환경 및 사회변화에 능동적으로 대처하고자 초등학교 도서관의 사용자인 학생 측면에서 현황을 파악하고 공간의 점유 특성을 분석하였으며 초등학교 도서관 계획시 보다 효율적인 공간계획이 이루어지도록 하였다.

keywords
초등학교, 도서관, 배치유형, 기능공간, 공간구성

Abstract

The primary school library make high using convenience of teachers and students and support work of teachers efficiently because of transmission education and information fundamentally. Generally, the main purpose of space composition is economic Lay-out of space and furniture to connect faculty of between space and space. Therefore, to convenient for users and high effect of education, Lay-out of space and furniture, we survey and analyze Lay-out type of faculty space in primary school library. To this aspects, the purpose of this study is to understand state and analyze the occupancy character of space for students that user of primary school library then when we plan primary school library, accomplish more efficient space plan that specialization, pluralistic, individuality of primary school library and cope with environment of education and change of society actively.

keywords
초등학교, 도서관, 배치유형, 기능공간, 공간구성

한국비블리아학회지