본 연구는 국내의 대표적인 8개 전자책 제공업체를 대상으로 기술개발, 콘텐츠, 서비스 분야에서 16개 평가항목을 가지고 그들의 성능을 평가하였다. 6점 척도로 평가한 결과, 종합적으로 가장 우수한 전자책 제공업체는 교보문고, 북큐브, 리디북스, 인터파크의 순서로 나타났으며, 기술개발분야에서는 북큐브가, 콘텐츠 분야에서는 교보문고가, 그리고 서비스 분야에서는 교보문고와 리디북스가 우수한 것으로 드러났다. 가장 취약한 항목은 '자가출판 지원유무', '가독성', '홍보의 필요성', '콘텐츠 보유종수' 항목 등으로 나타나 이들 항목에 대한 개선이 요구되었다. 제언으로는 우수한 기능의 단말기 개발, 효율적인 인터페이스 개발, 가독성 향상, 콘텐츠 주제의 다양화, 콘텐츠의 최신성 유지, 멀티미디어 자료의 개발 및 확보, 그리고 적극적인 홍보정책을 제시하였다.
This study examined the performances of eight current e-book producers and suppliers in three areas(technology development, contents and services) using 16 evaluation criteria. Each criterion was measured using 6 scales on eight e-book producers and suppliers. The study results showed that overall, Kyobobook was the best performer, followed by Bookcube in the 2nd, Ridibooks the 3rd and Interpark the 4th. Specifically, Bookcube was the best in the field of 'technology development', Kyobobook was the best in the field of 'contents' and Kyobobook and Ridibooks worked equally best in the field of 'services'. Based on the results, some recommendations have been suggested for developing better e-book producers, effective interface design, enhancement of readability, variety of contents, development of multimedia materials and aggressive advertisement.