본 연구는 지역사회에서 커뮤니티센터 역할을 담당하고 있는 생활밀착형 작은도서관의 열악한 재정 상황을 극복하기 위하여 기업의 기부금 유치를 통한 작은도서관의 활성화 방안을 마련하는데 그 목적이 있다. 이를 위하여 최근 1년간 기부실적이 있는 100개 기업을 대상으로 도서관 기부와 관련된 여러 상황과 인식 등을 알아보기 위하여 설문조사를 실시하였다. 또한 기부관련 업무를 담당하는 정책담당자와 민간단체 등 총 20명을 대상으로 심층 면접조사를 병행하여 기부금을 활용한 작은도서관의 활성화 전략을 사회적, 정책적, 제도적 측면에서 제안하였다.
The purpose of this study for coming up with vitalization methods of small libraries by attracting corporate donations, in order to overcome inferior financial circumstances of small libraries in daily life that play a role community centers in regional communities. For this, a frequency analysis was conducted in order to examine various circumstances and cognitions regarding library donations from 100 corporations that made donations during the past year. Also, a cross-tabulation analysis was studied to identify factors that influence donations.