바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

독서치료 프로그램이 중학생의 스트레스 인지와 반응에 미치는 영향에 관한 연구 - 그림책 조형활동을 중심으로 -

A Study on the Effects of a Bibliotherapy Program on the Stress Recognition and Reactions of Middle School Students: With a Focus on Picture Books and Paper Craft Art Activities

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2014, v.25 no.4, pp.129-146
https://doi.org/10.14699/kbiblia.2014.25.4.129
류지선 (부천남중학교 )
조미아 ( 경기대학교 문헌정보학과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 중학생을 대상으로 종이조형을 활용한 그림책 독서치료프로그램을 실시한 후 학생들의 스트레스 인지와 스트레스 반응에 어떠한 영향을 미치는지 파악하고자 수행되었다. 이를 위하여 정서적 어려움을 겪고 있는 것으로 밝혀진 중학교 1학년 학생을 대상으로 연구를 수행하였다. 연구결과, 종이조형을 활용한 그림책 독서치료 프로그램은 중학생의 스트레스 인지와 스트레스 반응에 효과적인 것으로 나타났다. 스트레스 인지의 하위요인 중 가정환경, 친구, 학업, 교사/학교는 모두 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 스트레스 반응의 하위요인에서는 피로를 제외하고 긴장, 좌절, 분노, 우울, 신체화, 공격성에 통계적으로 유의한 차이가 나타났다.

keywords
종이조형활동, 그림책, 독서치료, 스트레스 인지, 스트레스 반응

Abstract

This study aims to present the effects that a bibliotherapy program based on picture books and paper craft art activities had on middle school students' stress recognition and the changes in their reactions. To this end, we adopted an experimental research design model with pre/post-test measurements of stress recognition and reactions using first grade middle school students with emotional difficulties. The results show that a bibliotherapy program based on picture books and paper craft art activities does have significant effects on the stress recognition and reactions of middle school students. The 5 of 5 sub-domains of the stress recognition had significant difference. The sub-domains are: family environment, friends, study, teacher/school. The 6 of 7 sub-domains of the stress reactions except fatigue had significant difference. The sub-domains are: tention, frustration, anger, depression, somatization, aggression.

keywords
종이조형활동, 그림책, 독서치료, 스트레스 인지, 스트레스 반응

한국비블리아학회지