본 연구는 대학도서관에서의 도서검색결과 제공되는 OPAC2.0 서비스에 대한 만족도 중요도를 조사하였다. 대학도서관에서 도서검색결과 제공되는 OPAC2.0 서비스, 서비스의 만족도 중요도, 만족도와 중요도 차이 그리고 학년과 만족도 분석을 실시하였다. 조사 및 분석결과, 가장 많이 제공하고 있는 OPAC2.0 서비스는 '포털사이트 연계' 서비스이다. 전반적인 OPAC2.0 서비스 만족도는 평균 2.07로 '매우 불만족'으로 나타났으며 가장 중요하게 인식하고 있는 서비스는 '서비스 항목'이다. 만족도와 중요도 차이는 전반적으로 중요도에 비해 불만족스러운 결과를 보여 주고 있다. 학년과 전반적 만족도 차이는 나타나지 않았다. 이상의 분석결과를 토대로 향후 도서검색결과 OPAC2.0 서비스 개선을 위해서는 각 서비스에 대한 도서관 홍보 및 이용방법 소개, 다양한 서비스 제공 및 질적 개선, 도서관에서만 제공해 줄 수 있는 정보 제공을 통한 꾸준한 이용자 관리가 필요함을 제안하였다.
This research investigated user satisfaction and importance of OPAC2.0 services in university libraries for book search result. This research analyzed OPAC2.0 services in university libraries focusing on book search result, user satisfaction with and importance in services, difference in satisfaction and importance, and grade and satisfaction. As a result of the investigation and analysis, OPAC2.0 services given the most was the service of 'portal site linkage'. Generally, the satisfaction with OPAC2.0 services was 2.07 in average, 'very dissatisfactory'. The service considered to be the most important was 'service item'. The difference between satisfaction and importance showed dissatisfactory result, compared with importance in general. The grade and the general difference in satisfaction didn't appear. On the basis of the analysis result mentioned above, with the purpose of the improvement in OPAC2.0 services focusing on book search result, it is necessary to manage users continuously by publicizing libraries concerning respective services, introducing use guide, offering a variety of services, improving quality, and offering information.