바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

지역 독서문화센터로서 학교도서관 역할에 관한 지역 주민과 사서의 인식에 관한 연구: 경기도를 중심으로

A Study on the Residents' and School Librarians' Perception on the Role of School Library as Local Reading Cultural Center: Focusing on Gyeonggi-Do

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2017, v.28 no.2, pp.79-97
https://doi.org/10.14699/kbiblia.2017.28.2.079
조미아 (경기대학교 문헌정보학과)
허정희 (경기대학교 문헌정보학과, 수원 곡정초등학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 지역 독서문화센터로서 학교도서관의 역할에 대한 지역 주민과 학교도서관 사서의 인식을 파악하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위하여 경기도 지역의 지역 사회에 개방하고 있는 학교도서관을 이용하는 지역주민을 대상으로 설문지 조사를 수행하였으며, 학교도서관 사서를 대상으로 전화인터뷰 조사를 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 지역주민의 대다수는 학교도서관의 독서문화프로그램이 필요하다고 인식하고 있었으며, 운영된 독서문화프로그램에 대한 만족도는 긍정적으로 나타났다. 또한, 지역주민들은 독서문화프로그램이 학교도서관 활성화에 긍정적인 영향을 미치고 있다고 인식하고 있었다. 둘째, 학교도서관 담당 사서는 지역문화센터로서 학교도서관의 역할이 중요하다고 인식하고 있었으나, 예산 부족으로 인하여 다양한 독서문화프로그램을 제공하지 못하는 것으로 나타났다.

keywords
지역사회개방, 학교도서관, 독서문화프로그램, 지역주민, 평생교육

Abstract

This study has a purpose of understanding residents' and librarians' perception on the role of school library as local reading cultural center. For this purpose, we conducted survey on the residents' in schools located in Gyeonggi-do, Korea whose library is open to local community and conducted telephone interview with librarians in these school libraries. The study results can be summarized as follows. First, most of the residents' perceived that reading cultural programs of school library are necessary and showed positive satisfaction on the currently running reading cultural programs. Moreover, the residents' perceived that the reading cultural programs had positive impact on the activation of school library. Second, although librarians in charge of school library were aware of the importance of the role of school library as local cultural center, it was shown that school library was not providing diverse reading cultural programs due to budget insufficiency.

keywords
지역사회개방, 학교도서관, 독서문화프로그램, 지역주민, 평생교육

한국비블리아학회지