본 연구의 목적은 R&D 활동에 도움이 되는 다양한 과학기술 지식인프라를 통합적으로 서비스하기 위한 통합서비스 구축 방법을 정의하고 실제 구축 사례를 보이는데 있다. 아이디어 생성/개발, 펀딩파악, 과제수행, 성과창출 확산 등 R&D 전주기별로 산재되어 있는 지식인프라들을 서비스·기능·정보·데이터 측면에서 세분화하여 연계, 융합함으로써 한 곳에서 이용자가 원하는 지식인프라를 적시에 제공할 수 있는 통합시스템 구축 방법을 제시하였다. 특히 본 연구에서는 통합서비스가 개별 지식인프라 서비스의 물리적 통합이 아닌 논리적 연계·통합을 고려하여 통합서비스 분류체계, 통합수준모델, 통합아키텍처, 이용자 통합인증체계를 정의하여 통합서비스 구축의 효율성과 유사 통합서비스 구축시 참조모델로의 확장성을 고려하였다.
The purpose of this study is to define a method of building an integrated service to provide various science and technology knowledge infrastructures that are helpful in R&D activities, and to show the cases that are adapted the methodologies. Knowledge infrastructures scattered throughout the entire R&D cycle, such as generating/development of ideas, finding the R&D project, performing the project, and spreading results, are segmented in terms of services, functions, information, and data, and links and converges to provide the knowledge infrastructure that desired by users in one place. We define the integrated service classification, integration level model, integrated architecture, and integrated user authentication system in consideration of logical linkage and integration rather than physical integration of individual knowledge infrastructures. Also, we considered the extensibility as the reference model for building of similar integrated service.