바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

충청북도교육청 공동보존자료관 설립타당성에 관한 연구

A Study on the Feasibility of Establishing a Joint Preservation Library for Chungcheongbuk-do Office of Education

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2023, v.34 no.4, pp.55-75
https://doi.org/10.14699/kbiblia.2023.34.4.055
노영희(Younghee Noh) (건국대학교)
곽승진(Seung-Jin Kwak) (충남대학교)
장인호(Inho Chang) (대진대학교)
강봉숙(Bong-suk Kang) (전북대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구에서는 충청북도 지역에 공동보존관 설립을 제안하고 있으며, 충청북도 각 도서관의 이용률이 저조한 자료를 공동보존자료관으로 이관 후 기존 공간의 효율성을 확보하고, 학교도서관의 교육과정의 적극적 지원을 도모하기 위하여 공동보존자료관 구축 타당성과 운영방법 등을 연구하고자 하였다. 이를 위해 문헌분석 방법과 현황조사, 그리고 실태조사 방법을 진행했다. 연구결과, 보존서고 공간 적정 수용 장서량 기준이 ㎡당 280권을 적용․산정했다. 즉, 공공도서관 초기 이관 장서는 45,580권, 학교도서관 이관 장서는 121,894권으로 산정하여 총 167,474권을 제안했다. 충청북도교육청 소속 공공도서관 및 학교도서관의 포화도에 따라 초기 장서량은 총 167,477권이며 매년 10% 증서를 기준으로 개관 이후 30년, 50년까지 측정한 것이다.

keywords
충청북도교육청, 공동보존자료관, 설립타당성, 대표도서관, 교육청도서관

Abstract

This study proposes the establishment of a joint preservation library in the Chungcheongbuk-do region. It aims to transfer low-utilization materials from various libraries in Chungcheongbuk-do to the joint preservation library, thereby improving the efficiency of existing spaces and actively supporting the educational curriculum of school libraries. To achieve this, the study conducted document analysis, a status survey, and case analysis. The research results indicate that a reasonable standard for the accommodating capacity of the preservation library space is calculated at 280 volumes per square meter. Specifically, an initial transfer of 45,580 volumes for public libraries and 121,894 volumes for school libraries is proposed, totaling 167,474 volumes. Depending on the saturation levels of Chungcheongbuk-do Office of Education-affiliated public libraries and school libraries, the initial volume is determined to be 167,477 volumes, with an annual increase of 10% calculated over 30 to 50 years after the library’s opening.

keywords
Chungcheongbuk-do Office of Education, Joint Preservation Library, Establishment Feasibility, Representative Library, Office of Education Library

한국비블리아학회지