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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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운전자의 자기통제력이 난폭운전 심각성에 미치는 영향: 동승자 유무의 조절효과

The Effect of a Driver’s Self-Control on the Severity of Aggressive Driving: Moderating Effect of the Presence of a Passenger

초록

본 연구의 목적은 종합적인 차원에서 난폭운전 심각성에 영향을 미치는 요인들을 살펴보는 것이다. 이를 위해 한국형사․법무정책연구원에서 진행한 난폭․보복운전 예방을 위한 실태조사 연구(2020)의 자료를 활용하여, 2019년 8월부터 2020년 7월 간 난폭운전 경험이 있는 만 20세 이상 운전자 1,452명을 대상으로 분석을 실시하였다. 난폭운전 심각성에 영향을 미치는 운전자의 개인적 요인으로는 성별, 연령, 자기통제력을 측정하였고, 상황적 요인으로는 난폭운전 당시 동승자의 존재 여부를 측정하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 운전자 성별에 따라 난폭운전 심각성 정도의 차이는 존재하지 않았으나, 연령에 따른 차이가 존재하였고, 연령이 어릴수록 더욱 난폭한 운전을 하는 것으로 나타났다. 또한 동승자가 보호 요인으로 작용할 것이라는 일반적인 기대와 달리 동승자가 존재할 때 더욱 난폭한 운전을 하였으며, 운전자의 연령이 어릴수록 동승자가 존재할 때 더욱 난폭한 운전을 하는 것으로 나타났다. 끝으로, 운전자의 자기통제력이 난폭운전 심각성에 미치는 영향에서 동승자 유무의 조절효과를 검증하였는데, 자기통제력이 낮은 운전자일수록 동승자가 존재할 때 더욱 난폭한 운전을 하는 것으로 나타났다. 본 연구는 난폭운전이 심각한 사회문제로 대두되고 있는 현 상황에서 난폭운전을 복합적인 차원에서 다루었다는 점에서 시의성 있는 연구라고 할 수 있다.

keywords
Aggressive Driving, Driver Gender, Driver Age, Self-Control, Presence of a Passenger, 난폭운전, 운전자 성별, 운전자 연령, 자기통제력, 동승자 유무

Abstract

This study aims to examine factors that influence the severity of aggressive driving from a comprehensive perspective. For the analysis, we used data from the Korean Institute of Criminology and Justice(KICJ) and analyzed 1,452 drivers aged 20 and above who had aggressive driving experiences between August 2019 and July 2020. Individual factors such as drivers’ gender, age, and self-control were measured, and the presence of a passenger during instances of aggressive driving was measured as a situational factor. The results revealed that there were no significant gender differences among aggressive drivers severity, but age differences were evident. The younger drivers were more likely to engage in aggressive driving. Contrary to the general expectation that the presence of a passenger would act as a protective factor, drivers exhibited more severe aggressive driving when accompanied by passengers. Furthermore, younger drivers demonstrated more aggressive driving when passengers were present. Lastly, the study confirmed that the presence of a passenger moderated the relationship between self-control and aggressive driving. Specifically, drivers with low self-control were more likely to drive more aggressively when a passenger is present. While this study has limitations due to its use of secondary data, it is significant in that it addresses aggressive driving more comprehensively by considering the driver’s self-control and the presence of a passenger. This study is timely, considering the current situation where aggressive driving is emerging as a serious social problem.

keywords
Aggressive Driving, Driver Gender, Driver Age, Self-Control, Presence of a Passenger, 난폭운전, 운전자 성별, 운전자 연령, 자기통제력, 동승자 유무

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