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메뉴ISSN : 1229-8778
This research is to examine what differences are occurred the make-up image which one feel by the age. Therefore, we would like to give helpful information about efficient marketing to the cosmetic market and to understand the customer's desire who are using cosmetics. For this positive research, the questionnaires were distributed at random from in their 10's to in their 50's women who resided in Seoul and Gyeonggi area. The period of this research was followed from Aug. 20 through Aug. 31, 2001 and the data analysis was carried out a frequency analysis, a percentage, a factor analysis, multivariate analysis of variance (MANOVA), univariate analysis of variance(ANOVA), a trend analysis. The conclusion is as below. In the make-up image, there were a difference to the nobility and courtesy by the age, but there were little difference to the refinement and personality. Also the nobility was increased wild range with age and the courtesy was decreased wild range with age.
(2001) 여성의 화장이 심리적 만족도에 영향을 미치는 요인, 경산대학교
(2002) Life Stage에 따른 화장행동,
(1994) 화장행위의 주관성에 관한 실증적 연구,
(2001) 여고생의 화장행동과 화장품 구매불안과의 관계, 대구가톨릭대학교
(1999) 20대 여성들의 Make-up 선호도 및 실태에 관한 연구,
(2000) 한국과 서양의 화장문화사, 청구문화사
(1996) 20세기 화장의 변천에 관한 연구-대중스타를 중심으로-,
(1991) 의복 및 얼굴변인의 인상형성에 미치는 영향에 관한 연구,
(1997) 한국 중국 일본 여성의 색조화장문화, 경희대학교
(1990) 코디네이션의 연출에 관한 연구-개성연출을 위한 토탈패션으로서의 메이컵을 중심으로-,
(1995) 우리나라 립스틱 소비자의 구매행동에 관한 실증적 연구-중부지방 주거자의 구매행동을 중심으로, 고려대학교
(2001) 립스틱 색채로 본 여성심리에 관한 연구,
(2001) 메이크업과 헤어스타일이 인상형성에 미치는 영향, 대구가톨릭대학교
(2000) 메이크업에 있어서의 색채의 효과와 표현기법에 관한 연구, 한성대학교
(1997) 헤어스타일과 네크라인이 얼굴이미지 및 형태 지각에 미치는 영향, 한양대학교
(1998) 여성의 화장품구매행동에 미치는 영향요인에 관한 연구-TV광고 중심으로-, 한국외국어대학교
(1992) 한국 여성의 Make-up 조형성에 관한 연구 -얼굴형에 적합한 화장색조와 선을 중심으로-,
(2000) 국내 메이크업의 변화에 대한 고찰-메이크업 프로모션을 중심으로-,
(2001) 여성들의 화장실태와 화장지식 및 태도에 관한 연구-대구광역시 소재 미용실 이용자를 중심으로-, 계명대학교
(1999) 여성의 화장에 대한 의식행태와 관련요인, 경산대학교
(2000) 서울시내 여중고생의 화장품 소비실태 조사연구,
(1997) 자기효능감, 퍼스널 스페이스, 의복근접도, 화장근접도와의 관계, 대구가톨릭대학교
(2000) 외모에 대한 사회문화적 태도와 신체이미지가 의복추구혜택에 미치는 영향, 연세대학교
(1998) 여성의 색조화장 동기에 따른 화장행동 연구,
(1989) 태평양화학미용연구실 화장의 심리학,
(1972) Journal of Personality and Social Psychology,
(1982189-196) Attitudes Toward Clothing A Comparison of Two Groups,
(1983) The Importance of Cosmetics in the Psychology of Appearance International Journal of Dermatology,
(1981199-210) The Effect of Cosmetics on Person Perception International Journal of Cosmetic Science,
(1981) Sexual Differences in Attractiveness Rating of Day/Night Cosmetic Use,
(1972) Some Effects of Dress Cues on Observational Accuracy The Journal of Social Psychology, and Impression Formation
(1996) 被服と化粧の社會心理學, 北大路書房
(1996) パッケ-ジ性格の心理, 化粧と性格, プレ-ン出版.
(1996) 對人魅力學からみたメイクアップへの提言,
(1992) 化粧の心理學,
(1995) おしやれ時代-PART2-,
(2001) 自由で多樣な表現のためには 美意識の動向からみた21世紀の化粧文化と化粧品,
(2001) http://www.koreacosmeticnews.com, 2001,