바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

한국심리학회지:학교

고등학교 과학영재가 지각한 부모의 양육유형과 학업수행 및 자아존중감과의 관계

Relationship of perceived parenting styles to academic performance and self-esteem of science-gifted high school students

초록

본 연구는 높은 인지능력으로 동질성을 보이는 한국과학영재학교 1학년 학생들(N=141)이 지각한 부모의 양육유형이 그들의 학업수행 및 자아존중감과 어떠한 관련이 있는지를 연구하였다. 단순회귀분석 결과, 연구참여자가 지각한 아버지의 양육유형 중 성취중심의 양육유형이 학점의 4.6%를 설명하였고 어머니의 성취중심 양육유형은 학점의 6.5%를 설명하였다. 또한 연구참여자가 지각한 부모의 양육유형 중 아버지와 어머니의 사랑중심의 양육유형이 자아존중감의 분산을 각각 l5%씩 설명하는 것으로 밝혀졌다. 본 연구의 결과는 자녀가 지각하는 부모의 양육유형의 하위영역 중 학업수행 및 자아존중감과 관련이 있는 구체적인 양육 유형을 밝힌 것에 의의가 있다. 본 연구의 제한점을 포함하여 과학영재 고등학생이 보이는 특성의 이해를 도울 수 있는 향후 연구방향에 대하여 논의하였다.

keywords
과학영재, 지각한 부모의 양육유형, 학업성취, 자아존중감

Abstract

Little empirical study has been conducted to figure out how environmental factors including family, school, and peers are related to academic and affective characteristics of science-gifted high school students. This study investigated the relationship of perceived parenting styles to academic performance and self-esteem of the 10th grade science-gifted students (N=141) who are relatively homogeneous with high intellectual capability. Simple regression analysis was employed to understand the relationship. Out of the four sub-categories of parenting styles, only achievement-oriented parenting style of both mother and father was found to account for 6.5 percent and 4.5 percent of the variance of grade point average, respectively. Love-oriented parenting of both mother and father perceived by the participants explained 15 percent of the variance of self-esteem, respectively. These results are significant in terms of pinpointing the specific parenting styles that are associated with both academic performance and self-esteem of science-gifted high school students. Further research was suggested that can help understand the characteristics of science-gifted high school students.

keywords
science-gifted students, parenting styles, self-esteem, academic performance
투고일Submission Date
2006-09-30
수정일Revised Date
2006-12-15
게재확정일Accepted Date
2006-06-30

한국심리학회지:학교