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메뉴본 연구의 목적은 대학생의 외로움이 우울에 미치는 영향을 검증하고, 그 관계에서 인지적 정서 조절 전략인 균형 있게 바라보기의 조절효과와, 행동 활성화 기질에 따른 조절된 조절효과를 검증하는 데 있다. 이를 위해 대학생 283명을 대상으로 외로움, 우울, 인지적 정서 조절 전략, 행동 활성화 및 억제 기질을 자기보고식 척도를 통해 측정하였다. 모형 검증 결과, 외로움은 우울에 유의한 영향을 미쳤고, 균형 있게 바라보기는 그 관계를 유의한 수준으로 완화하였다. 나아가 행동 억제 기질을 통제한 상태에서, 행동 활성화 기질이 낮을수록 균형 있게 바라보기의 조절효과는 유의하게 큰 것으로 나타났다. 연구 결과를 바탕으로 본 연구의 의의 및 한계, 후속연구를 위한 제언을 논의하였다.
This study examines the impact of loneliness on depression among college students. It explores the moderating effect of a cognitive emotion regulation strategy, namely putting into perspective, and the moderated moderation effect of the behavioral activation system. A total of 283 college students completed self-report measures assessing loneliness, depression, cognitive emotion regulation strategies, and the behavioral activation and inhibition systems. The results indicated that loneliness had a significant impact on depression. In addition, putting into perspective significantly alleviated this relationship. Furthermore, controlling for the behavioral inhibition system, lower levels of the behavioral activation system were significantly associated with a stronger moderating effect of putting into perspective. The implications and limitations of these findings, along with suggestions for future research are discussed.