이 글의 목적은 문학연구방법으로서의 악의 상징을 의미화하는 것이다 . 이는 문학 작품이 악의 부정적 현존을 납득시킬 수 있는 서사적이고 상징적인 자원을 제공하는 훌륭한 수단이라는 전제에서 출발한다. 이를 위해 문학작품에 나타난 성과 관련된 금기의 훼손에 주목하였다 . 금기의 훼손은 폴 리꾀르가 악의 일차적 상징으로 본 부정(Stain)을 의미하는데, 그 배후에는 부정은 반드시 대가를 치르게 된다는 생각이 깔려 있다 . 이는 고난을 피하기 위해 고난의 원인을 규명하려는 과정에서 발생한 부당한 합리화이다. 이상의 논의를 바탕으로 이 글은 박경리의 토지 에 나타난 악의 상징을 분석하였다. 이는 토지 가 대중성과 작품성을 겸비하여, 악의 상징에 대한 근대문학적 모범 서사를 보여주고 있다고 판단했기 때문이다. 성과 관련된 금기의 훼손을 대표하는 인물은 김환이다 . 그는 형수를 꾀어 도망간 근친적 패륜를 저질렀으며, 이로 인해 최참판가의 몰락이 본격화되었다는 점에서 작품 전체를 추동하는 악행의 주요 당사자이다. 그럼에도 불구하고 김환은 악인의 이미지를 갖고 있지 않다. 오히려 작품 내내 김환은 고통을 이겨내려 몸부림치는 연민의 대상일 뿐이다. 김환은 아버지 김개주와 함께 명백하게 인쿠부스 (Incubus)적 악마의 역할을 하고 있지만, 작품의 서술은 오히려 이들을 미화하는 쪽으로 모아진다. 불륜에 대한 낭만적 서술과 당사자들의 비극적 죽음. 바로 이 두 요소의 부조화는 금기의 부당한 합리화 기제를 깨뜨리는 것으로 토지 에 나타난 중요한 악의 상징이다.
'The Symbol of Evil' as a Method of Literary Study Park Sang-Min This thesis deals with 'the Symbol of Evil' as a Method of Literary Study. The main premise of this study is that a literary works is a useful device to perceive the negative existence of evil by providing narrative and symbolic resources. In that sense, this thesis analyzes the destruction of sex-related taboo. Destroying taboo represents the 'Stain' that Paul Ricoeur saw as the first symbol of evil. His perspective is based on the belief that any stain will pay the price eventually. However, it is an unreasonable justification from examining the agony to avoid it. On the bases of this discuss, this thesis research for 'the symbol of Evil' in Park Kyung-Ni's Toji(土地). Because Toji(土地) shows a model of 'the symbol of Evil' on modern literary narrative. The main character that destroys sex-related taboo is Kim Hwan. He lured his sister-in-law and ran away, and the catastrophe of Choichampan Familly started from that incident. Kim Hwan is the center of obscene behaviors in this book, but he does not have any image of a villain. He is only a sympathetic character that struggles to overcome the pain. Even though he plays a role of diabolic incubus with his father, Kim Gae-Ju, the narrator embellishes him. The conflict between the romantic description of adultery and the tragic death is the most important symbol of evil in Toji(土地), which demolishes the erroneous justification of taboo.
(1994.) 토지 1-16권, 솔출판사
(2004.) 인간은 왜 악에 굴복하는가, 황금가지
(2003.) 윤리 개념의 형성, 철학과현실사
(1996.) 악 또는 자유의 드라마, 문예출판사
(1999.) 신화로 보는 악과 악마, 동연
(1995.) 한국 문학이란 무엇인가, 민음사
(1989.) 상징작용 - 그 의미와 효과,
(1998.) 박경리의 토지 연구, 연세대 국문과 박사학위논문
(1985.) 리꾀르의 해석학적 현상학 한국신학연구소,
리꾀르의 악의 상징에 관한 연구, 충북대 호서문화연구소.
(2006.) 토지 에 나타난 악의 양상, 우리문학회