바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

대중서사연구

해방과 영화 그리고 신생 대한민국의 초상- 영화 <독립전야>와 <무궁화동산>을 중심으로 -

Liberation period and independent and formation of new Republic of Korea - Focusing on <Eve of Independence> and <Garden of Rose of Sharon> -

대중서사연구 / 대중서사연구, (P)1738-3188; (E)27139964
2011, v.0 no.26, pp.281-310
https://doi.org/10.18856/jpn.2011..26.010
한영현 (성신여자대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

Abstract

This writing is focusing on analyzing two pieces of movie manufactured in liberation period. <Eve of Independence> and <Garden of Rose of Sharon> were manufactured by fitting to the time of founding of govern-ment of the Republic of Korea in 1948 as movie works which have not been studied on a full scale in the meantime. Through these two works, we can guess the form of Korea and the Republic of Korea that movie tried to reproduce after liberation. <Eve of Independence> treats the event to happen with a shedlike warehouse in Kyoungsung on the eve of founding of government of the Republic of Korea in 1948 for a background as silent movie and film drama. Here, social old evil to be represented as Mr. Min is settled as the subject to have to expose in the formation of new Republic of Korea to have to be composed of younger generations. Shedlike warehouse symbolizes the gloomy actuality of Korea. Then, social evil of bad profiteer and smuggler etc. to go in and out this ware-house frequnetly is managed imaginatively through the death of Mr. Min on the eve of founding of government of the Republic of Korea. And, movie is created, so that one may meet the bright morning of founding of new government, by putting up 4 righteous and clean and neat young-sters. In addition, <Garden of Rose of Sharon> shows new imagination in connection with the formation of the Republic of Korea as a movie which recorded the form of Hawaii Diaspora. Movie suggests which con-tents is filled as the new form of the Republic of Korea by getting out of wretched actuality of Korea of the day indirectly, by showing the modern-ized life and rich benefit of Hawaii immigrants documentarily. Two movies are idealizing the form of newly emerging Republic of Korea optimistically. Then, this shows suspicion to eliminate historical efforts groped for establishing new nation phase of the Republic of Korea in confusion and trouble for 3 years after liberation hastily and recognize history with severance. It can be said that this originated from trauma for historical mistake of Choi, In Kyoo and Ann, Cheol Young.

keywords
<독립전야>, <무궁화동산>, 해방기 영화, 신생 대한민국, 독립, 사회적 구악, 젊은 세대, 하와이 디아스포라, 낙관적 이상화, <Eve of Independence>, <Garden of Rose of Sharon>, movies of in liberation period, formation of new Republic of Korea, independent, social old evil, young generations, Hawaii Diaspora, idealization of optimistic

참고문헌

1.

안철영, <무궁화동산>, 1948.

2.

최인규, <독립전야>, 1948.

3.

김도형, 「1930년대 초반 하와이 한인사회의 동향」, 『한국근현대사연구』 9호, 한국근현대사학회, 1998. 202-236쪽.

4.

김도형, 「3.1운동과 하와이 한인사회의 동향」, 『한국근현대사연구』 21호, 한국근현대사학회, 2002. 97-130쪽.

5.

김창수, 「하와이 지역 한인 민족운동의 연구 동향과 과제」, 『한국민족운동사연구』 38집, 한국민족운동사학회, 2004. 25-38쪽.

6.

목수현, 「디아스포라의 정체성과 태극기:20세기 전반기의 미주 한인을 중심으로」, 『사회와 역사』86, 한국사회사학회, 2010 여름. 47-79쪽.

7.

박경환, 「디아스포라 주체의 비판적 위치성과 민족 서사의 해체」, 『문화지리역사』 19, 한국문화역사지리학회, 2007. 1-12쪽.

8.

윤인진, 「코리안 디아스포라-재외 한인의 이주, 적용, 정체성」,『한국사회학』37집, 한국사회학회, 2003. 101-142쪽.

9.

이영일, 『한국영화전사』, 소도, 2004.

10.

정병준, 「1940년대 재미한인 독립운동의 노선과 성격」, 『한국민족운동사연구』38집, 한국민족운동사학회, 2004. 111-147쪽.

11.

조혜정, 「미군정기 영화 정책에 대한 연구」, 중앙대학교 대학원 박사, 1997.

12.

조희문, 「영화사적 측면에서 본 광복기 영화연구」, 중앙대학교 대학원 석사, 1983.

13.

한국영화진흥공사, 『한국영화총서』, 한국영화진흥공사, 1972.

14.

한상언, 「해방기 영화인 조직 연구」, 한양대학교 대학원 석사, 2007.

15.

한영현, 「해방기 한국 영화의 형성과 전개 양상 연구」, 성신여자대학교 대학원 박사, 2010.

16.

호현찬, 『한국영화100년』, 문학사상사, 2007.

17.

「무궁화동산 시사」, 『동아일보』, 1948.8.28, 2면.

18.

「【신영화평】자유만세」, 『자유신문』, 1946.10.25, 2면.

19.

안철영, 「생활문화를 건설하자/<영화> 계몽이 첫 사명」, 『서울신문』, 1949. 1.1, 4면.

20.

안철영, 「제20회 영화예술과 과학의 아카데미상 수여식 임석기」, 『신천지』, 1948.7.

21.

「【연예】지상봉절/<자유만세> 고려영화작품」, 『경향신문』, 1946.10.20, 4면.

22.

「영화 <독립전야> 완성/유료시사회 개최」, 『경향신문』, 1948.8.1, 2면.

23.

오기원, 「민족의 비원(속)」, 『신천지』, 1946.11.

24.

이병홍(반민특위제1조사부장), 「반민자의 심정-경험과 소감의 2 3」,『신천지』, 1949.4.

25.

이영준, 「【신영화단평】<무궁화동산>」,『조선중앙』, 1949.3.10, 2면.

26.

이주홍, 「좀」, 『백민』, 1947.5.

27.

「조선영화 조선서 상영 못하다니」, 『조선중앙』, 1948.9.3, 2면.

28.

「천연색 영화 <무궁화동산」.『경향신문』, 1947.11.23, 2면.

29.

「布哇 同胞로부터 救濟品」, 『자유신문』, 1947.11.5, 2면.

대중서사연구