The influence of Television in popular music is attenuated relatively. However there is fresh phenomenon that some television programs for popular music attract attention ; “Superstar K” on Mnet since 2009, “I am Singer(Naneun Gasuda)” on MBC. And also “Infinite Challenge(Muhandojeon)” on MBC got great attention by borrowing the form of song festival. “Superstar K” shows people's social narratives entering hardcore society. “I am Singer” shows people's another social narratives who lives in a society already but compete consistently. The audience can enjoy these sort of programs, at the same time, be led to the perception for social reality also. “Infinite Challenge : Highway Song Festival” reveals the process of popular song making and communicating in detail. That drops a hint that the essential of the process lies in joyful labour and joyful produce. Nowadays music shows on TV does not fill itself with all music but make full use of popular interests and ardor strategically. Also we can not only enjoy the music in the music shows but also understand the narrative strategies of the shows using music.
Mnet, <슈퍼스타K>(김용범 연출), 2009.7.24.∼2009.10.9.
Mnet, <슈퍼스타K 2>(김용범 연출), 2010.7.23.∼2010.10.22.
Mnet, <슈퍼스타K 3>(김용범 연출), 2011.8.12.∼2011.11.12.
MBC, <나는 가수다>(김영희․신정수 외 연출), 2011.3.6.∼현재(2011.12.).
MBC, <무한도전>(김태호 연출), 서해안고속도로 가요제 특집 2011.4.30.∼2011.5.7.(247∼248회), 2011.6.11.∼2011.7.2.(253∼256회)
문강형준, 「<슈퍼스타 K2>, 혹은 신자유주의 시대의 스펙타클>, 『시민과 세계』 제18호, 참여연대 참여사회연구소, 2010.12, 186~201쪽.
박인규, 「다큐멘터리의 사실성과 장르 변형」, 『현상과 인식』 제30권 1․2호, 한국인문사회과학회, 2006.5, 148~170쪽.
송명진, 「서사 전략과 대중문화 콘텐츠」, 『대중서사연구』 제25호, 대중서사학회, 2011.6.30, 205~228쪽.
이경숙․조경진, 「오락프로그램에 차용된 리얼리티와 경쟁의 조합: <서바이버>와 <무한도전>의 비교분석」, 『방송과 커뮤니케이션』, 제11권 1호, 문화방송, 2010.6, 89~119쪽.
최성민, 「대중 매체 텍스트의 리얼리티 문제 연구: TV 프로그램 <무한도전>을 중심으로」, 『인문콘텐츠』 제18호, 2010.7, 125~146쪽.
최지선, 「오디션 프로그램의 생산과 소비 : <슈퍼스타 K2>를 중심으로」, 『문화과학』 2010년 겨울호, 문화과학사, 2010.12, 312~323쪽.
강병진, 「김용범 PD 인터뷰 : 노래뿐 아니라 캐릭터도 살려낼 거다」, 『씨네21』 721호, 2009.9.22.
강수진․박은경, 「가수들 초유의 서바이벌 게임, <나는 가수다> 뜨거운 논란」, 『경향신문』, 2011.3.9.
강일권, 「강일권의 댓츠 베리 핫 : 예능의 탈을 쓴 진짜 음악 프로그램」, 『국민일보』 쿠키뉴스, 2011.3.12.
김명현, 「<나는 가수다> 음향의 비밀은?」, 『텐아시아』, 2011.5.9.
김정은, 「<나는 가수다> 첫방 후 반응 엇갈린 가요계」, 『서울신문』, 2011.3.10.
류호진, 「대한민국에서 예능PD로 살아간다는 것」, 『GQ』 2011년 11월호, 2011.11.1, 206∼212쪽.
송평인, 「논설위원이 만난 사람 : 신정수 <나는 가수다> PD」, 『동아일보』, 2011.8.22. 33면.
안진용, 「<전국노래자랑>이 시청률 1위라니, 딜레마!」, 『한국일보』, 2008.6.30. 인터넷.
채지은, 「진짜 노래꾼 7인의 처절한 울림, <나는 가수다>」, 『한국일보』, 2011.3.8.
최훈길, 「매체 영향력․신뢰도 KBS-MBC-네이버 순」, 『미디어오늘』, 2010.10.20. 인터넷.
붕가붕가레코드, 『붕가붕가레코드의 지속가능한 딴따라질』, 푸른숲, 2009.
임진모, 『우리대중음악의 큰 별들』, 민미디어, 2004.
진중권, 『놀이와 예술 그리고 상상력』, 휴머니스트, 2005.
브라이언 롱허스트, 이호준 역, 『대중음악과 사회』, 예영커뮤니케이션, 1999.