바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

대중서사연구

외국인 이주자의 문화 적응과다문화 재현으로서의 영화 -<처음 만나는 사람들>, <반두비>,<무산일기>을 중심으로

Cultural Adaptation of Foreign Migrants and Film as a Multicultural Representation

대중서사연구 / 대중서사연구, (P)1738-3188; (E)27139964
2013, v.0 no.30, pp.293-322
https://doi.org/10.18856/jpn.2013..30.009
오윤호 (이화여자대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

Abstract

This study aims at investigating Korean society and a crisis of identity that foreign migrants from North Korea and Bangladesh experience while analyzing films representing a life of migrants in Korea such as “Hello, Stranger,” “Bandhobi,” and “The Journals of Musan.” Also, the study investigates a sense of solidarity and otherization of foreign migrants in Korean society. With these purposes, the study compares imagery of foreign migrants represented in novels and films, proves that the differences—description by narrative in a novel and representation by camera in a film—are made because of different characteristics of media, and above all, attempts to find significance of imagery of migrants in films because a more active independence can be depicted in a film. Korean society and culture that foreign migrants face and experience in films are not an unique tradition in Korea or a society with cultural particularities, but a “system” itself made up by a materialized metropolis and its citizens. In films, foreign migrants are more “humane” than materialistic Koreans. In spite of cultural differences, they have sympathy for the minority and try to help them (Jin-uk), live with their own traditional values and hopes for happiness instead of materialistic desires (Karim), and can’t help but compromise with the reality (Seung-cheol). In a capitalist society, the characters in films try their best to live a better life with humanistic solidarity and sympathy and obtain their own independence. What is the possibility of hospitality for foreign migrants who have to live as the economic minority class in a capitalist system? With analyzing various scenes in films, it would be possible to discuss ethical attitudes from different theories like tolerance, solidarity, and hospitality. But before understanding the discourse, critical under- standing of problems in a capitalist society must precede dreaming of multicultural environment and cultural hybridity.

keywords
Foreign Migrant, Cultural Adaptation, Civilization, Capital Culture, Multiculture, City Culture, Cinema Literacy, 외국지 이주자, 문화 적응, 시민화, 타자화, 자본주의 문화, 다문화, 도시 문화, 영상 리터러시

참고문헌

1.

<처음 만난 사람들>(2009)

2.

<반두비>(2009)

3.

<무산일기>(2011)

4.

Rhacel S. Parrenas & Lok C. D. Siu, Asian Diasporas - New Formations, New Conceptions, Stanford University Press, 2007, p.1.

5.

구견서, 「다문화주의의 이론적 체계」, 현상과 인식 90호, 2003, 25-53쪽.

6.

김남석, 「2000년대 한국 영화에 나타난 외국인 이주자의 사회적 생태 환경에 관한연구」, 한국문학이론과 비평 제52집, 2011, 161-182쪽.

7.

김애령, 「이방인의 환대와 윤리」, 철학과 현상학 연구 제39집, 2008, 175-205쪽.

8.

바트 무어-길버트, 이경원 옮김, 탈식민주의! 저항에서 유희로 , 한길사, 2001, 200쪽.

9.

박흥순, 「다문화와 새로운 정체성」, 오경석 외, 한국에서의 다문화주의_현실과 쟁점 , 한울아카데미, 2007, 116쪽.

10.

서울경제, 2012.08.09.

11.

오윤호, 「외국인 이주자의 형상화와 우리 안의 타자담론」, 현대문학이론연구 40권, 2010, 241~263쪽.

12.

우한용, 「21세기 한국사회의 다양성과 소설적 전망」, 현대소설연구 40, 2008, 7-36쪽.

13.

정헌, 영화의 역사, 영화의 미학 , 커뮤니케이션북스, 2012.

14.

제프리 노엘-스미스 편, 옥스퍼드 세계영화사 , 열린책들, 2006, 427-428쪽

15.

주디스 버틀러, 조현준 옮김, 젠더 트러블 _ 페미니즘과 정체성의 전복 , 문학동네, 2008, 7면 및 25-26면 참조.

16.

최인자, 「대중 영상 서사물에 나타난 한국적 다문화 담론 양상」, 국어교육연구 제26집, 87-111쪽.

대중서사연구