요리대결만화는 식욕이라는 삶의 일상성과 만화의 문화적 일상성이 대결이라는 드라마적 구도를 통해 만나는 장소다. 본 논문은 요리대결만화들이 ‘맛의 추구’라는 주제를 어떻게 재현하는지를 분석한다. 요약하자면, 맛의 재현과정에서 쓰이는 첫 번째 기법은 식재료의 뛰어남을 강조하는 것이다. 두 번째 기법은 조리 기술의 묘사다. 세 번째 기법은 평론가들의 품평이다. 이 세 가지 기법은 설득적으로 맛을 제시하는, 맛의 객관적 묘사다. 텍스트에서 가장 맛있는 요리는 주인공의 정성이 담긴 요리이다. 정성의 요리는 개인적인 추억과 느낌에 근거해 요리의 맛을 제시한다. 따라서 이는 맛의 주관적 묘사다. 맛의 객관적 묘사 기법은 연재 과정에 있는 만화의 분절된 텍스트 사이에 개연성을 불어넣으며 오락성을 획득하게 한다. 모든 연재분이 모인 전체 서사의 향방을 가늠하는 장치는 주관적 묘사 기법이다. 선한 주인공은 승리 후 악한을 조건 없이 용서한다. 따라서 텍스트의 세계는 이야기가 시작되는 지점으로 퇴보한다. 이 결말은 두 가지 해석을 낳는다. 하나는 요리대결만화를 음식이라는 기호를 통해 궁극적인 용서와 화해를 보여주는 것으로 읽는 것이다. 또 하나는 자본의 논리를 암암리에 유통시킬 불온한 가능성을 지닌 텍스트로 읽는 것이다.
The Cooking-Showdown Cartoon is the site where the life of food and the cultural life of cartoons meet in a dramatic confrontation. A Cooking-Showdown Cartoon's plot gains plausibility only if its method for representing taste is persuasive. We can therefore expect Cooking-Showdown Cartoons to have the most advanced techniques for representing taste. This paper analyzes how Cooking-Showdown Cartoons represent the ‘pursuit of taste’ and investigates how this technique corresponds with the overall theme of Cooking-Showdown Cartoons. In brief, the first technique for representing taste is emphasizing the quality of the ingredients. Showing the difficulty involved in obtaining these ingredients serves to emphasize the taste of the dishes made with them. The second technique is emphasis on skill. Using his culinary skills, the hero is able to defeat the villain who uses superior ingredients. The third technique is the function of the food critics, who with their refined palates and moral bearing act in these texts as mirrors of taste. Since these techniques are objective descriptions of taste, we can call it an ‘objective representation of taste.’ The final and most powerful technique employed in Cooking-Showdown Cartoons is food from the heart. It is the hero's good and true heart that enables him to defeat the villain who otherwise has the same skill level. These foods can persuade the readers by appealing to subjective values like the heart or memory. This technique can therefore be called a ‘subjective representation of taste.’Cooking-Showdown Cartoons have a serial system and thus have serial text. The objective description of taste plays a central role in these serial texts, lending them probability of plot and making them entertaining. The whole text of Cooking-Showdown Cartoons comprises a dramatic plot that has a stable-instable-stable structure. This process shows the final showdown between hero and villain. The most important and powerful technique for representing taste is the subjective representation at this showdown. Although the plot follows a melodramatic trajectory, the finale of Cooking-Showdown Cartoons is unfulfilled, since the villain is invited to the final festival. We can find no development in the whole text. The world of Cooking- Showdown Cartoons regresses to the first situation in the plot. The finale of Cooking-Showdown Cartoons can have two results and qualities, depending on one's point of view. First, it can be read as an ultimate forgiveness narrative. In this case, Cooking-Showdown Cartoons are very positive texts. Secondly, according to a different viewpoint, it can be read as a tool to distribute capitalism. This is because the world of the finale is exactly the same as the world in which the text begins, where capitalism dominates the world with violence.
다이스케 테라사와, <미스터 초밥왕>, 총 27권. 학산문화사, 1993-2012.
박하·허영만·김재연, <짜장면> 총11권, 학산문화사, 1999-2001.
허영만, <식객> 제 1권, 김영사, 2003.
사이조 신지, <철냄비짱> 총 26권, 최윤선 역, 대원씨아이, 2000-2010.
김응교, 「재일조선인 조선어 시 동인지 <종소리> 연구」, 현대문학연구 제34집, 2008. 237-276쪽.
최수웅, 「요리만화의 스토리텔링 양상 연구」, 인문콘텐츠 제18호, 2010. 147-166쪽.
김기홍, 「음식 스토리텔링과 만화」. 글로벌문화콘텐츠 제8호, 2012. 25-55쪽.
박노현, 텔레비전 드라마 미학 연구 , 동국대학교 대학원 박사학위 논문, 2008.
손상익, 만화로 여는 세상 , 고려원 미디어, 1996.
이종대, 희곡의 세계 , 태학사, 1997.
이상섭, 아리스토텔레스의 시학 연구 , 문학과 지성사, 2002.
박인하, 장르만화의 세계 , 살림, 2004.
오시로 요시타케, 만화의 문화기호론 , 김이랑 역, 눈빛, 1996.
로즈마리 잭슨, 환상성 , 서강여성문학연구회 역, 문학동네, 2003.
아리스토텔레스, 수사학 , 이종오 역, 리젬, 2007.
이상섭, 문학비평용어사전 , 민음사, 2009.