ISSN : 1738-3188
A college girl in 1970s was a sort of symbol. Unlike factory girls, housemaids and hostess-escorts, which appeared after industrialization of 1970s, college girls reminded people of those from rich households above middle class. This is involved in many movies of 1970s with college girls heroins. College girls formed a certain image in movies, novels and TV shows. The basis of popularity of the movie <Winter Woman>, directed by Hosun Kim in 1975, was the prejudice of college girls. Eehwa, the main character of the movie, expresses a sexual aberration, which is the opposite image that the public had for college girls. She has rich middle class family and high education, which reflect her exclusive image, but she is willing to offer her body. Her behavior shows people's secret desires and emotion structure of 1970s. What is important is Eehwa's sexual eccentricity is mostly for men(others)'s desire rather than her own desire, so she is called “sex girl”. In a patriarchal society, she can be viewed as a sex girl, but in her desire's prospective, it is more like hysterical desire. By giving permanent loss to others, she finds value of existence. Her ironic desire of finding her existence by becoming the object of desire is closely related to the public's emotion structure in 1970s. In the environment of post-modernization and harsh dictatorship, what the public of those days were required was to become hysterical main agents who could be satisfied by becoming the object. The box office record of 600 thousands is the evidence that shows the movie communicates with the emotion structure and reflects the desire of the public of the days. Eventually, Eehwa is ideal and reproduction of the public of 1970s.
김호선, <겨울여자>, 한국영상자료원, 1977.
강현두 편, 한국의 대중문화 , 나남, 1987.
김미현 편, 한국영화사: 개화기에서 개화기까지 , 커뮤니케이션북스, 2006.
김원, 여공의 정체성과 욕망: 1970년대 ‘여공담론’의 비판적 연구 , 사회과학연구 제 12집, 서강대학교 사회과학 연구소, 2004, 44~80쪽.
김종원, 정중헌, 우리 영화 100년 , 현암사, 2001.
김지혜, 1970년대 대중소설의 죄의식 연구: 최인호, 조해일, 조선작 작품을 중심으로 , 현대소설연구 , 현대소설학회, 2013, 223~251쪽.
김호선, 이화, 황량한 겨울에 핀 에델바이스, 남성의 공백을 메꾸는 모성과 처녀성의 여자 , 영상시대 창간호 제1권 제 1호, 1977, 102쪽.
레이먼드 윌리엄스, 성은애 역, 기나긴 혁명 , 문학동네, 2007.
박수현, 1970년대 소설의 여대생 표상 , 어문론집 , 중앙어문학회, 2014, 271~300쪽.
박인규, 한국방송의 역사와 유산 , 현상과 인식 27권 1, 2호 , 한국인문사회과학원, 2003, 31~54쪽.
배선애, 1970년대 대중예술에 나타난 대중의 현실과 욕망- <별들의 고향>, <겨울여자>를 중심으로 , 민족문학사연구 34, 민족문학사학회, 2007, 147~178쪽.
브루스 핑크, 맹정현 역, 라캉과 정신의학 , 민음사, 2002.
오혜진, 대중소설에 나타난 주체 변모 양상-1930년대와 1970년대를 중심으로 , 국제어문 제 51집, 2011.4, 193~221쪽.
우사임, 통계로 보는 여성의 삶 , 통계청, 2004.7.
이길성, 1970년대 서울의 극장산업 및 극장문화 연구 , 영화진흥위원회, 2004.12.
이수현, 겨울여자 에 나타난 저항과 순응의 이중성 , 현대문학의 연구 33집, 현대문학연구학회, 2007, 257~280쪽.
이승연, 한국영화로 보는 시대별 메이크업에 관한 연구: 1950년대 이후 여배우를 중심으로 , 조선대학교 대학원 석사논문, 2006.
이혜정, 1970년대 고등교육을 받은 여성의 공부 경험과 가부장적 젠더규범 , 교육사회학연구 22권 4호, 한국교육사회학회, 2012, 227~260쪽.
이혜정, 1970년대 고등교육을 받은 여성의 삶과 교육: ‘공부’ 경험과 자기성취 실천을 중심으로 , 서울대학교 대학원 박사논문, 2012.
조규찬, 여성이미지에 투영된 대중의 욕망과 환상 - <겨울여자>를 중심으로 , 문예시학 제 26집, 문예시학회, 2012. 251~271쪽.
조명기, 1970년대 대중소설의 한 양상-조해일의 겨울여자 를 중심으로 , 대중서사연구 제 10호, 대중서사학회, 2003, 291~310쪽.
조지훈, 1970년대 한국영화의 가족로맨스 환상연구 , 한양대학교 박사논문, 2010.
토마스 샤츠 지음, 한창호, 허문영 역, 할리우드 장르의 구조 , 한나래, 1995.
통계청, 2000년 사회통계조사보고서 , 한국개발연구원, 2001.
호현찬, 한국영화 100년 , 문학사상사, 2000.
홍재범, 1970년대 김승옥 시나리오의 대중적 감수성 . 한국현대문학연구, 36집, 한국현대문학회, 2012, 491~523쪽.