뮤지컬 <오! 당신이 잠든 사이>는 구성적 사건(핵)인 최병호의 실종담(失踪談)과 보충적 사건(촉매)인 등장인물의 내력담(來歷談)으로 연결된다. 실종담과 내력담이 구축하는 뮤지컬 서사와 넘버는 은닉과 편향의 기법으로 반전의 결말을 연출한다. 이때 내력담은 ‘서사담화’로서 실종의 ‘스토리’를 중개하지만, 중심 캐릭터의 다수화를 통하여 보편적인 하나의 이야기를 엮어내면서 진실·의미·감동·의도의 측면을 부각시킨다. 서사 속 ‘은닉’은 호기심 자극과 내포 진실을, ‘편향’은 놀라움 효과와 내재 의미를 유도한다. 또 음악 속 ‘은닉’은 즐거움 경험과 극적 감동을, ‘편향’은 기대치 증진과 전달 의도를 유도한다. 이러한 은닉과 편향의 반전 기법은 등장인물을 내적인 성숙으로 이끄는 결말로서 관객과의 공감대 형성에 기여한다.
Oh! While You Were Sleeping consists of a constituent event (nucleus), “the missing of Byeong-Ho Choi” and a supplementary event (catalyst), “the life stories of characters.” Narrative and musical number established by the missing story and the life story gives rise to a twist in the conclusion with the techniques of “concealment” and “bias.” The “life story” intermediates the missing story as a “narrative discourse,” but highlights the aspects of truth, meaning, emotion and intention by creating a single common story through the multiplicity of main characters. “Concealment” in a narrative arouses curiosity and conveys the implied truth, while “bias” in a narrative causes a surprise and conveys the implied meaning. And “concealment” in music offers a pleasant experience and evokes a dramatic emotion, while “bias” in music heightens expectations and delivers intention. This reversal technique based on concealment and bias leads characters to inner growth and contributes to the creation of a bond of sympathy with the audience.
<오! 당신이 잠든 사이>의 SEASON 22·23의 대본과 악보, 2013.
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