바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

대중서사연구

Jang Sun - woo and Ero Video - South Korean Transitional Film Pornographies of the 1990s

대중서사연구 / 대중서사연구, (P)1738-3188; (E)27139964
2016, v.22 no.4, pp.143-186
https://doi.org/10.18856/jpn.2016.22.4.005

  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

This study looks at the representational repetitions in the works of Jang Sun-woo's and ero-video films as exemplary cinematic eroticism of the 1990s in South Korea by redefining them as 'transitional films pornographies' and the repetitions as their main trait. Jang's and ero-video films have not only daringly developed South Korean cinematic eroticism, which was quite tenuous in the 1970s and 1980s, by traversing the mainstream and non-mainstream film-scenes as well as high and low arts and popularizing porn, but has also prepared for the 'pornification of everyday life' that characterizes the twenty-first century. What I mean by the 'pornification of everyday life' is not only the ubiquity of the literal porn, namely the adult motion picture but also the turning of our everyday lives into porn in its broadest sense as seen from food porn, political porn, and mob porn. This paper focuses on the repetitions in Jang's To You from Me and Lies as well as an ero-video film, Madame Holstein Cow Is Cheating as the characteristic of the transitional porn.

keywords
장선우, 에로비디오, 반복성, 전환기적 포르노, 에로, 일상의 포르노화, 푸드 포르노, 정치 포르노, 대중 포르노, 너에게 나를 보낸다, 거짓말, 젖소부인 바람났네, Jang Sun-woo, Ero Video, Repetition, Transitional Porn, Ero, Pornification of Everyday Life, Food Porn, Political Porn, Mob Porn, To You from Me, Lies, Madame Holstein Cow Is Cheating

Reference

1.

장선우, <너에게 나를 보낸다> (1994), 기획시대·이우영상.

2.

장선우, <거짓말> (1999), 신씨네.

3.

김인수, <젖소부인 바람났네> (1996), 한 시네마타운.

4.

강혜란, 「‘정치 포르노’의 시대」, 『시사IN』, 2016.1.29.

5.

김수남, 「‘좋은 감독’의 패배주의인가? ‘나쁜 감독’의 선정주의인가? 아니면 ‘열린 영화’의 모험주의인가?」, 김태원 엮음, 『멜로드라마/조폭/예술영화 - 1994년 이후 뉴 코리언 시네마의 흐름』, 현대미학사, 2003, 75-91쪽.

6.

김영진, 『영화가 욕망하는 것들』, 책세상, 2001.

7.

린 헌트, 「서문 : 외설성과 현대성의 기원, 1500-1800」, 린 헌트 편, 『포르노그라피의발명』, 조한욱 역, 책세상, 1996, 24-53쪽.

8.

문학산, 「에로비디오의 섹슈얼리티 : 시선을 호객하는 몸, 남근이 된 시선」, 유지나·조흡 외 지음, 『한국영화 섹슈얼리티를 만나다』, 생각의 나무, 2004, 187-224쪽.

9.

박유희, 「장선우의 외설 논란 영화를 통해 본 포스트 시대 한국영화의 동향」, 『드라마 연구』제48호, 한국드라마학회, 2016, 225-254쪽.

10.

박종성, 『포르노는 없다 –권력에 대한 복잡한 反感의 표현』, 인간사랑, 2003.

11.

서인숙, 『영화분석과 기호학 - <너에게 나를 보낸다>를 중심으로』, 집문당, 1998.

12.

서일호, 「성인비디오/ 색안경 벗고 봐 주세요」, 『주간 조선』, 1693호, 2002.3.7.

13.

엄기호, 『포르노, All Boys Do It!』, 우리교육, 2000.

14.

유지나, 「1990년대 한국영화」, 유지나 외, 『한국영화사 공부 1980-1997』, 이채, 2005, 81-141쪽.

15.

이교동, 「젖소부인을 위한 변명 - 에로비디오의 정치경제학」, 『문화읽기 : 삐라에서사이버문화까지』, 현실문화연구, 2000, 479-487쪽.

16.

이윤종, 「포르노그래피, 바디 장르, 그리고 페미니즘: 1980년대 한국 에로영화에 대한 페미니즘 논의를 중심으로」, 『문화/과학』75호, 2013, 244-271쪽.

17.

이윤종, 「한국 에로영화와 일본 성인영화의 관계성 - <애마부인>으 중심으로 본 양국의 1970-80년대 극장용 성인영화 제작관행」, 『대중서사연구』제21권 2호, 2015, 81-117쪽.

18.

이효인, 『영화로 읽는 한국 사회문화사 - 악몽의 근대, 미몽의 영화』, 개마고원, 2003.

19.

장석용, 「유니크한 코리언 포르노그라피 선언 - <너에게 나를 보낸다> 탐사」, 김태원 엮음, 『멜로드라마/조폭/예술영화 - 1994년 이후 뉴 코리언 시네마의 흐름』, 현대미학사, 2003, 19-40쪽.

20.

정성일, 「제도와 싸우다 망가져버린 장선우의 비극」, 월간 『말』160호, 1999.10, 230-231쪽.

21.

조흡, 「맑스, 프로이트, 그리오 <O양의 비디오>」, 『문화읽기 : 삐라에서 사이버문화까지』, 현실문화연구, 2000, 489-517쪽.

22.

제프리 T. 슈나프, 매슈 튜스 지음, 『군중들』, 양진비 옮김, 그린비, 2015.

23.

호현찬, 『한국영화 100년 (개장 증보판)』, 문학사상사, 2003.

24.

Coward, Rosalind. Female Desire : Women’s Sexuality Today. London: Paladin, 1984.

25.

Jameson, Fredric. Postmodernism, or The Logic of Late Capitalism. Durham: Duke University Press, 1992.

26.

Kristeva, Julia. Powers of Horror: An Essay on Abjection. Trans. by Leon. S. Roudiez. New York: Columbia University Press, 1982.

27.

Lee, Yun-Jong. Cinema of Retreat : Examining South Korean Erotic Films of the 1980s, Ph.D. Diss. University of California, Irvine, 2012.

28.

Mulvey, Laura. Visual and Other Pleasures. New York: Palgrave Macmillan, 2009.

29.

Schnapp, Jeffrey T. “Mob Porn,” Crowds eds. Jeffrey T. Schnapp and Matthew Tiews. Stanford: Stanford University Press, 2006.

대중서사연구