바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

대중서사연구

연쇄하는 재난의 세계를 건너기: 묵시록적 포스트모던 재현의 양상

Crossing the World of Chained Disasters: Cases of Apocalyptic Post-Modern Representation

대중서사연구 / 대중서사연구, (P)1738-3188; (E)27139964
2017, v.23 no.1, pp.197-219
https://doi.org/10.18856/jpn.2017.23.1.007
이지행 (중앙대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

Abstract

This article examines a few cases of apocalyptic postmodern representations, such as apocalyptic subjects and incantation devices, and traces the social conditions and the political feeling of contemporary Korean people, which has drawn this phenomenon. Since its modernization, Korean society has suffered from a series of events that have caused social trauma. Art plays a key role in dealing with social trauma through its artistic representation. Art has dealt with social trauma in Korea in two ways. First, it has used an accusing representation that has a clear political direction; second, it has used imaginative representation, which focuses more on the narrative side. These two representational methods depend on modern attitudes. However, as many of contemporary disasters have arisen from modernity itself, a noteworthy representational method that is different from established modern representational trends is emerging; this relates to the absence of narrative-centeredness, the emergence of the post modern subject, an apocalyptic atmosphere that envelops both the cinematic setting and the protagonist’s mode of behavior, and the use of incantational tools to cure the trauma. Considering these tendencies, labelled “apocalyptic postmodern representation” here, this article examines the specific disasters resulted from Korea’s social precondition and the structure of political feelings of the Korean people.

keywords
Disaster, Social Trauma, Incantation, Apocalypse, Korean Indie Film, TV series, Apocalyptic Post-modernism, Modern Era, Narrative, 재난, 사회적 트라우마, 주술, 묵시록, 독립영화, 드라마, 묵시록적 포스트모더니즘, 근대, 내러티브

참고문헌

1.

<짐승의 끝>(조성희, 2010)

2.

<세상의 끝>(남궁선, 2007)

3.

<쇼아>(클로드 란츠만, 1985)

4.

<쉰들러 리스트>(스티븐 스필버그, 1993)

5.

<인재를 위하여>(장윤현, 1987)

6.

<오, 꿈의 나라>(장산곶매, 1989)

7.

<파업전야>(장산곶매, 1990)

8.

<베테랑>(류승완, 2015)

9.

<내부자들>(우민호, 2015)

10.

<명량>(김한민, 2014)

11.

<시그널>(tvN, 2016)

12.

윤여일, 「재난 재고- 재난 이후의 시간을 열어내기 위하여」 , 정림건축문화재단 재난포럼, 2015.11.11.

13.

Lanzmann, Claude, “Schindler’s List is an impossible story”, Approaches to the Humanities , Spring, 2007, http://www.phil.uu.nl/~rob/2007/hum291/lanzmannschindler.shtml

14.

김지미, 「‘영상-굿’, 한국 영화의 주술성과 역사의 해원」, 『대중서사연구』, 22권 4호, 2016, 9-36쪽.

15.

노승욱, 「탈근대의 서사와 텍스트의 이중성- 황순원의 장편소설 『日月』론」, 『인문논총』, 제55집, 2006, 195-224쪽.

16.

손희정, 「21세기 한국영화와 네이션」, 중앙대학교 박사학위논문, 2014.

17.

슬라보예 지젝, 『이데올로기의 숭고한 대상』, 이수련 역, 새물결, 2013.

18.

안성용, 「영화적 서사와 이미지경제의 역사적 관계에 대하여: 아피찻퐁의 <정오의 낯선 물체>가 제기한 질문들」, 『영상예술연구』 20, 영상예술학회, 2012. 63-94쪽.

19.

앙드레 고르, 『프롤레타리아여 안녕-사회주의를 넘어서』, 이현웅 역, 생각의 나무, 2011.

20.

크리샨 쿠마르, 「오늘날의 묵시, 천년왕국, 그리고 유토피아」, 맬컴 불 엮음, 『종말론: 최후의 날에 관한 12편의 에세이』, 이운경 역, 문학과 지성사, 2011.

21.

홍인숙, 「표현주의 문학의 묵시론적 특성 연구- 데카당스적 종말론과 비의적 미학관을 중심으로」, 『뷔히너와 현대문학』 34, 한국뷔히너학회, 2010, 205-218쪽.

22.

Adorno, Thedor, “Cultural Criticism and Society,” in Prisms, trans. Samuel and Shierry Weber, Cambridge, Mass.: MIT Press, 1981.

23.

Žižek, Slavoj, Living in the End Times, Verso, 2010.

대중서사연구