본고는 텔레비전드라마 <시크릿 가든>에 내재된 경제적 타자성의 문제와 판타지 장치의 상관성에 대한 논문이다. 본고에서는 재벌가 사람들에 의해 경제적 타자로 규정된 여성이 삶의 주체로 자리매김하는 양상과 남녀 주인공의 경제적 격차에서 비롯한 물리적․심리적 거리감을 해소하기 위해 영혼 체인지라는 판타지 장치가 작동되는 과정을 분석하였다. 그 결과 자본의 힘에 의해 경제적 타자로 대상화됐던 여성 주인공이 남성 주인공의 변화를 견인할 정도로 신데렐라 캐릭터의 정형성에서 탈피한 것을 확인하였다. 또한 초자연적이고 비과학적인 영혼 체인지라는 판타지 장치가 남녀 주인공의 경제적 격차를 해소하면서 극적 현실성을 부여하고 있음을 파악하였다. 이를 통해 <시크릿 가든>이 자본 주체에 의해 대상화된 경제적 타자의 실상을 보여주는 동시에 영혼 체인지라는 판타지 장치를 통해 남녀주인공의 운명적인 사랑을 강조하면서도, 자본의 논리에 따라 형성된 경제적 위계질서의 문제에 대한 낭만적 해결을 시도하지 않는 방식으로 변화된 사회상을 반영한 로맨틱코미디드라마라는 결론에 도달하였다.
This paper is about the economic otherness and fantasy mechanism of the television drama Secret Garden. In this article, I examined the aspect of the women in which they are defined as economical others by the chaebol’s people as the subject of life. In order to resolve the physical and psychological sense of distance caused by the economic gap between the male and female characters, I analyzed the process in which the fantasy mechanism called ‘soul change’ is operated. As a result, it was confirmed that the female hero, who was targeted as an economic other by the power of capital, moved away from the formation of the Cinderella character so that it led to the change of male character. Also, the supernatural and unscientific ‘soul change’ fantasy devices have dramatically realistic effects by eliminating the economic gap between male and female characters. In this way, Secret Garden shows the reality of the economic others targeted by the capitalists, while emphasizing the fateful love of the male and female characters through the fantasy device of ‘soul change’, I have come to the conclusion that it is a romantic comedy drama that reflects the changing social world in a way that does not attempt romantic solution.
김은숙 극본, 신우철․권혁찬 연출, <시크릿 가든>, SBS, 2010.11.13.-2011.1.16.
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