바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

대중서사연구

<토지>의 서사 전개 양상과 소설 작법

The Aspects and Meanings of Narrative Development&writing novel in Toji

대중서사연구 / 대중서사연구, (P)1738-3188; (E)27139964
2018, v.24 no.1, pp.417-447
https://doi.org/10.18856/jpn.2018.24.1.013
이승윤 (인천대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

Abstract

The purpose of this study is to understand the aspects and meanings of narrative development found in Toji. How does the author handle the vast time and space in Toji, the cast of over 700 characters it, as well as the episodes taking place? Also, what are the unique narrative characteristics and story development that the author Park Kyong-ni found within this fictional world? Does the author obtain substantial drive for story development with her own planning, intention, and setting? This thesis is aimed to answer all of these questions. Reading Toji, you may constantly encounter some of the noticeable characteristics in its description. The characteristics are that in describing any particular incident or scene that forms the crucial axis in the novel, the character does not directly state the situation in detail but uses their remembrance, gossiping, public opinion or perhaps what the third party has said or heard for story development. Along with this, in Toji, ‘Die auktoriale Erzahl’ occupies a large part of the story. Additionally, it is noted in Toji, that the story is organized uniquely freed from the Western literary theories after Aristotle. It can neither be explained with the West’s tragic climax towards the whole nor conform to the compositional principle of ‘the beginning-the body-the end’. The fact that Toji ends with an open structure and reveals polyphonic aspects is also one of the most important characteristics of it in terms of the narrative structure. This lays the grounds for understanding Toji in figuring out its story development and narrative characteristics. The essay seeks to explore the author’s unique writing style and also find ways to read not just for expert readers but also for more ordinary readers to understand the work better.

keywords
Toji, narrative structure, popular reader, polyphony, ‘Die auktoriale Erzähl’, <토지>, 서사구조, 주석적 서술, 다성악, 대중독자

참고문헌

1.

박경리, 토지 , 마로니에북스, 2012.

2.

박경리, Q씨에게 , 솔출판사, 1993.

3.

박경리, 꿈꾸는 자가 창조한다 , 나남, 1994.

4.

박경리. 문학을 지망하는 젊은이들에게 , 현대문학, 1995.

5.

강만길, 「소설 토지 와 한국근대사」, 세계의 문학 18, 1980.

6.

김연숙, 「 토지 에 나타난 민족서사의 구성방식」, 새국어교육 105, 한국국어교육학회, 2015, 409-430쪽.

7.

김욱동, 대화적 상상력 , 문학과 지성사, 1988.

8.

김치수, 박경리와 이청준 , 민음사, 1982.

9.

류보선, 「비극성에서 한으로, 운명에서 역사로」, 작가세계 22, 1994, 18-45쪽.

10.

박상민, 「박경리 토지 연구의 통시적 고찰」, 한국근대문학연구 31호, 한국근대문학회, 2015, 271-309쪽.

11.

송호근, 「삶에의 연민, 한의 미학」, 작가세계 22, 1994, 46-64쪽.

12.

염무웅, 「 토지 -박경리 대담」, 여성신문 , 1988.2.

13.

이재선, 「숨은 역사, 인간사슬, 욕망의 서사시: 박경리 토지 론」, 문학과 비평 9, 1989.

14.

조윤아, 박경리 문학세계: 운명으로부터의 자유 , 마로니에북스, 2014.

15.

최영주, 「인터뷰— 토지 는 끝이 없는 이야기」, 월간경향 270, 1987.

16.

최유찬, 한국 근대문화와 박경리의 토지 , 소명출판, 2008.

17.

최유희, 「SBS 드라마 토지 연구-서사 리듬분석을 중심으로」, 대중서사연구 22, 대중서사학회, 2016, 374-379쪽.

18.

토지학회 편, 토지와 서사구조 , 마로니에북스, 2016.

19.

게오르그 루카치, 역사소설론 , 이영욱 역, 거름, 1987.

20.

롤랑 부르뇌프․레알 월레, 현대소설론 , 김화영 역, 문학사상사, 1992.

21.

미하일 바흐친, 도스토예프스키 시학 , 김근식 역, 정음사, 1988.

22.

시모어 채트먼, 이야기와 담론 , 한용환 역, 고려원, 1991.

23.

아리스토텔레스, 시학 , 천병희 역, 문예출판사, 1993.

24.

프란츠 슈탄젤, 소설형식의 기본유형 , 안삼환 역, 탐구당, 1982.

25.

피어시 라복크, 소설 기술론 , 송욱 역, 일조각, 1980.

대중서사연구