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대중서사연구

탈점령의 ‘급진적 동시대성’으로써의 재일조선영화인집단의 합작다큐멘터리—미군정 한․일 문화영화의 자유주의 리얼리즘을 넘어서

'Radical Contemporaneity' as the De-occupation of Co-produced Documentary Film by Zainichi Korean Filmmaker's Collective—Beyond Liberal Realism of Cultural Documentaries of U.S Military Occupation in South Korea and Japan

대중서사연구 / 대중서사연구, (P)1738-3188; (E)27139964
2018, v.24 no.1, pp.9-56
https://doi.org/10.18856/jpn.2018.24.1.001
안민화 (한국예술종합학교)
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초록

이 글은 한국과 일본의 미군정 시기와 그 직후의 주류영화였던 미군정 문화다큐멘터들과 그와 대척 지점에 있던 비주류 영화, 재일조선영화인집단의 합작다큐멘터리의 대조분석을 통해, 전후 동아시아에서의 미국 헤게모니가 재편되는 양상을 규명함과 동시에 그것에 대한 대안적인 서사를 추적하고자 한다. USIS와 CIE의 영화들은 존 그리어슨(John Greison)식 다큐멘터리 스타일을 통해 “자유주의적 통치성” 체현하는 자유주의적 주체와 국가를 형성하는 데 중요한 역할을 했다. 그럼으로써, 미군정은 경제적 성장과 안보의 기술들의 아이콘으로 각인되어 가는 동안 다양한 식민지적 유산들을 은폐할 수 있었다. 반면에 미군정이 추동한 미학적 궤도 안에서도, 그것에 회의적인 시선을 가진 예외적인 영화들이 한국과 일본에서 동시에 발견되는데, 그것들은 다이렉트 시네마 형식을 삽입함으로써, 문화 다큐멘터리의 자기 반영성을 드러낸다. 나아가, 재일조선영화인집단은 일본인 감독들과 합작 다큐멘터리들을 만들며, 미군정의 문화정치학을 비판한다. 예를 들어, 대표적인 합작 영화, <조선의 아이>는 존 그리어슨의 미학을 20년대 소비에트 영화스타일인, 선동적인 수사적 미학과 시네마 베리테의 조합으로 전치시킴으로써, 미군정의 소수인종에 대한 정책에 저항한다. 따라서 본 논문은 미군정의 유사한 역할뿐만 아니라 그에 반대하는 한․일의 공통된 영화미학에 초점을 맞춤으로써, 제국과 식민지라는 이항대립을 넘어, 조나단 파비언(Johannes Fabian)이 말하는 급진적 동시대성(radical contemporaneity)의 개념을 통한 비교연구를 모색하고자 한다. 즉 급진적 동시대성의 한 예로써, 개인과 국가적 총체성이 상응하는 자유주의 통치성을 넘어선, 개인이 다양한 개별적 다수(singular plural)에 감응할 수 있고, 민족주의를 한계를 극복할 수 있는 탈식민적이고 대안적 아시아공동체적인 서사․미학을 조망하고자 한다.

keywords
Cultural Films of South Korea and Japan in the 1950s, documentary of John Greison's style, liberal governmentality, Zainichi Korean Filmmaker's Collective, Direct Cinema, Cinema Verite, radical contemporaneity, alternative Asian communalism, children of Korea, 50년대 한․일 문화 다큐멘터리, 존그리어슨식 다큐멘터리, 자유주의 통치성, 재일조선영화인집단, 다이렉트 시네마, 시네마 베리테, 급진적 동시대성, 대안적 아시아공동체, 조선의 아이

Abstract

Through the contrastive analysis between USIS-Korea or CIE cultural films which were dominant films and documentaries by the Zainichi Korean Filmmaker's Collective which were minor films during and after the U.S occupation period both in South Korea and Japan, this paper examines not only the aspects of U.S. hegemony which was reorganized in East Asia but also traces its alternative narratives to U.S. occupation forces. The USIS and CIE documentaries played a role in forming a postwar liberal nation and subject by embodying 'liberal governmentality' through the style of John Grieson. By doing so, the U.S. occupation forces became the icon of the technologies of security and economic growth, while hiding various colonial legacies. On the other hand, there were exceptional documentaries in USIS-Korea and CIE cultural films, which were skeptical toward the narrative and aesthetics of U.S. occupation forces. Namely, these films reveal the self-reflexivity of cultural documentaries by using the form of 'direct cinema.' Furthermore, the Zainichi Korean Filmmaker's Collective makes a critique of the cultural politics of the U.S. military occupation by making co-produced documentaries with Japanese filmmakers. For example, the co-produced documentary, Children of Korea, resists the politics of the U.S. occupation forces toward minorities by deploying John Greison's style into a combination of provocative rhetoric and 'cinema verite' which were the characteristics of Soviet film in the 1920s. Therefore, this paper seeks to use the method of comparative studies through what Johannes Fabian calls 'radical contemporaneity' beyond the dichotomy between empire and colony, by focusing not only on the similar role of the U.S. occupation forces but also the common cinematic aesthetics in Korea and Japan that opposes that. The 'radical contemporaneity' can be one of the examples of postcolonial and alternative Asian communalism that can overcome the limitations of capitalistic nationalism. This communalism enables the individual to respond to the 'singular plural' (Jacques Nancy) beyond liberal governmentality in which the individual is commensurate with the national totality.

keywords
Cultural Films of South Korea and Japan in the 1950s, documentary of John Greison's style, liberal governmentality, Zainichi Korean Filmmaker's Collective, Direct Cinema, Cinema Verite, radical contemporaneity, alternative Asian communalism, children of Korea, 50년대 한․일 문화 다큐멘터리, 존그리어슨식 다큐멘터리, 자유주의 통치성, 재일조선영화인집단, 다이렉트 시네마, 시네마 베리테, 급진적 동시대성, 대안적 아시아공동체, 조선의 아이

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