바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

대중서사연구

일상툰의 서사 문법과 자기 재현이라는 전략—여성 일상툰의 정치미학을 중심으로

Narrative in the Slice-of-Life Genre and Self-Representation as Strategy—Focusing on Slice-of-Life Webtoons by Women

대중서사연구 / 대중서사연구, (P)1738-3188; (E)27139964
2018, v.24 no.4, pp.121-160
https://doi.org/10.18856/jpn.2018.24.4.005
김건형 (서울대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

Abstract

The recent popularity of observation-variety shows and personal broadcasts calls attention to biographical narrative strategies through which representations of the self within daily life are produced. Slice-of-life webtoons have largely been interpreted in generational terms, relating the neoliberal era to the irony and self- destructiveness of an othered youth culture. These interpretations limit the concept of youth to a ‘universal’ male perspective and make the slice-of-life genre into merely a reflection of a generational analysis provided by sociology. This study examines the politics produced by the slice-of-life genre’s principles of representation. Slice-of-life webtoons are unique in their biographical nature, narrating the daily life of the author through a character who represents the author him or herself, but they are also written with the active reader of the webtoon platform in mind. This study shows that the slice-of-life genre employs various narrative strategies to create the illusory identity of the ‘I’ who experiences the events and the narrative ‘I’ who interprets and reproduces them. The authorial ‘I’ works within these generic criteria to create an image of the implied author ‘I’ from the representations of ‘I’ as character and narrator. The slice-of-life genre’s unique political character arises from the ethical and aesthetic image of the implied author created through this biographical code. Michyeo Nalttwineun Saenghwaltun contradicts reader expectations for identity between the author and character by exposing the author’s true circumstances and bringing them in contact with the discourse on youth. The narrator aestheticizes the authorial ‘I’ as a ‘hard-working young person,’ but in the process under-represents the character’s femininity, highlighting the issue of gender representation. The narrator of Agi nanneun manhwa, a webtoon about the author’s pregnancy, criticizes the violence of the discourse surrounding pregnancy in Korean society and desacralizes the experience of motherhood using commentary from after the events of the narrative. In this way it creates an image of the authorial ‘I’ as a discursive subject who guides the reader. The slice-of-life genre’s unique narrative grammar of self-representation is a reminder that the ability to speak and represent the self is a political resource. Representation of one’s daily life is an especially important strategy for those ‘selves’ who cannot avoid being political.

keywords
women’s slice-of-life webtoons(daily life webtoon), autobiographical narrative, narrative self, implied author, youth narrative, pregnancy discourse, motherhood discourse, 여성 일상툰, 자전적 서사, 자기 서사, 내포 작가, 청년 서사, 임신 담론, 모성 담론

참고문헌

1.

Song, <미쳐 날뛰는 생활툰>, 네이버 웹툰.

2.

소소, <아기 낳는 만화>, 네이버 웹툰.

3.

곽광자, 「프랑스 피카레스크 소설의 발전 과정과 특성」, 『한국프랑스학논집』 24, 한국프랑스학회, 1998, 323-334쪽.

4.

구자준, 「웹툰의 대학사회 재현에 관한 연구」, 연세대학교 석사학위논문, 2015.

5.

권경미, 「일상툰의 소시민성과 병맛툰의 경계 너머 내러티브」, 『인문과학』 62, 성균관대학교 인문학연구원, 2016, 273-300쪽.

6.

김건형, 「웹툰 플랫폼의 공동독서와 그 정치미학적 가능성」, 『대중서사연구』 22(3), 대중서사학회, 2016, 119-169쪽.

7.

김수환, 「웹툰에 나타난 세대의 감성구조-잉여에서 병맛까지」, 『탈경계인문학』 4(2), 이화인문과학원, 2011, 101-123쪽.

8.

김예지, 「일상툰의 대중화와 감정재현에 관한 연구」, 서울대학교 석사학위논문, 2015.

9.

김정인, 「일상툰에 나타난 청년의 정체성과 재현기법」, 중앙대학교 석사학위논문, 2016.

10.

류은영, 「오토픽션의 논리—오토=픽션의 미학과 현대성」, 『외국문학연구』 46, 한국외대 외국문학연구소, 2012, 155-177쪽.

11.

류철균·이지영, 「자기재현적 웹툰의 주제의식 연구」, 『대중서사연구』 30, 대중서사학회, 2013, 117-147쪽.

12.

류철균·이지영, 「형성기 한국 웹툰의 장르적 특질 연구」, 『우리문학연구』 44, 우리문학회, 2014, 567-600쪽.

13.

박인하, 「한국 웹툰의 변별적 특성연구」, 『애니메이션연구』 11(3), 한국애니메이션학회, 2015, 82-97쪽.

14.

웨인 부스, 「암시된 저자의 부활」, 『서술이론』 1, 최라영 역, 소명출판, 2015.

15.

윤기헌·정규하·최인수·최해솔, 「웹툰 통계 분석을 통한 한국 웹툰의 특징」, 『만화애니메이션연구』 38, 한국만화애니메이션학회, 2015, 177-194쪽.

16.

이용욱, 「디지털서사체의 미학적 구조(4)-웹툰의 아이러니 서사전략」, 『비평문학』34, 한국비평문학회, 2009, 213-233쪽.

17.

이지영, 「한국웹툰의 고백적 중개성 연구」, 이화여자대학교 석사학위논문, 2014.

18.

조남현, 『소설신론』, 서울대출판부, 2004.

19.

한혜원·김유나, 「한국 웹툰의 아이러니 연구」, 『만화애니메이션연구』 33, 한국만화애니메이션학회, 2013, 469-502쪽.

20.

홍난지, 「웹툰의 희극성에 관한 연구-개그웹툰과 일상툰의 희극적 서사구조를 중심으로」, 세종대학교 박사학위논문, 2014.

21.

H. 포터 애벗, 『서사학 강의』, 우찬제 외 역, 문학과지성사, 2013.

22.

Fludernik, Monika, An Introduction to Narratology, New York: Routledge, 2009.

23.

Riviere, Joan, “Womanliness as a Masquerade”, The International Journal of Psycho-Analysis Vol.9, 1929, pp.303-313.

대중서사연구