바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

대중서사연구

tvN 드라마 <백일의 낭군님>의 내러티브 특징과 현대적 요소의 활용 방식 연구

A Study on the Characteristics of the Narrative and Application Methods of the Modern Elements of <Husband for a hundred days>, a Drama of tvN

대중서사연구 / 대중서사연구, (P)1738-3188; (E)27139964
2019, v.25 no.1, pp.249-281
https://doi.org/10.18856/jpn.2019.25.1.008
염원희 (단국대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

Abstract

This research aims at examining the present of fusion historical dramas through a TV soap opera, <Husband for a hundred days> and discussing the narrative of this genre and external elements to be equipped. <Husband for a hundred days> tried to break from conventionality of fusion historical dramas by intensifying it. By comprehensively suggesting the history of conflicts repeated in existing dramas, it helped its viewers to concentrate on it easily. In addition, by setting a separate space from the secret strife in a palace while depicting it, it expressed romance between a man and a woman faithfully. Moreover, two individual riddles were given so that the narrative became rich. Furthermore, the social problems of remaining singles and the tyranny of the establishment were dealt with. Novelty was presented with the viewpoint of seeing the past through today’s perspective instead of seeing the present through the past; by trying to interpret modern culture in a way of Joseon, such as the figures reflecting the phases of the times and lines using newly-coined words and abbreviations. Therefore, the success of the drama contents lies not in breaking from customs but in thinking about what to change based on conventional characteristics. <Husband for a hundred days> can be evaluated to be a work that can be an idealistic model of this genre.

keywords
fusion historical drama(Fusion Sageuk), Husband for a hundred days, genre hybridity, narrative customs, drama contents, 퓨전사극, 백일의 낭군님, 혼종성, 내러티브 관습, 드라마 콘텐츠

참고문헌

1.

노지설, 『노지설 대본집 <백일의 낭군님>』 1ㆍ2, 위즈덤하우스, 2018.

2.

김기봉, 「사극을 어떻게 볼 것인가—‘꿈꾸는 역사’로서 사극」, 『인문콘텐츠』 제43호, 인문콘텐츠학회, 2016, 9-22쪽.

3.

김용수, 『드라마 분석 방법론-연극, 영화 그리고 TV드라마의 해석을 위하여』, 집문당, 2000.

4.

대중서사장르연구회, 『대중서사 장르의 모든 것』, 이론과 실천, 2009.

5.

박유희, 「최근 역사물에 나타난 서사 재구성의 의미—고구려 관련 사극 <주몽>을 중심으로」, 『한민족문화연구』 제19집, 2006, 43-66쪽.

6.

배상민, 「<응답하라> 시리즈의 도식적 내러티브를 통해 본 한국 사회의 문제해결모델」, 『애니메이션 연구』 13-4, 한국애니메이션학회, 2017, 97-122쪽.

7.

염원희, 「텔레비전 드라마에 있어 민속의 재현 문제」, 『실천민속학 연구』 제20호, 실천민속학회, 2012, 35-69쪽.

8.

우혜민, 「퓨전사극드라마의 특성에 관한 연구: MBC 드라마 <해를 품은 달>을 중심으로」, 서강대학교 언론대학원 석사학위논문, 2013.

9.

윤석진, 「2000년대 한국 텔레비전 역사드라마의 장르 변화 양상 고찰 1」, 『한국극예술연구』 38, 한국극예술연구학회, 2012, 301-323쪽.

10.

윤석진, 「2000년대 텔레비전 역사드라마의 지형도」, 『텔레비전 드라마 역사를 전유하다』, 소명출판, 2014, 435-487쪽.

11.

이명현, 『고전서사와 문화콘텐츠 스토리텔링』, 경진출판, 2017.

12.

이은애, 「역사드라마의 ‘징후적 독해’: 거대담론과 작은 이야기의 공존 가능성으로서의 역사 드라마」, 『한국문예비평연구』 제30집, 2009, 221-269쪽.

13.

이종수, 「역사드라마 <뿌리 깊은 나무>의 미학적 요소 분석」, 『미디어, 젠더&문화』 22호, 한국여성커뮤니케이션학회, 2012, 187-224쪽.

14.

이진호, 『한국사회와 갑질문화』, 이담북스, 2018.

15.

조미숙, 「역사 전유의 세 가지 방식—퓨전사극 속 왕의 서사를 중심으로」, 『한국문예비평연구』 제40집, 한국문예비평학회, 2013, 265-297쪽.

16.

조인희ㆍ안병호, 「정통사극과 퓨전사극의 문제점 및 특징으로 인한 발전방안과 전망에 관한 연구」, 『한국엔터테인먼트산업학회논문지』 제5권 3호, 한국엔터테인먼트산업학회, 2011, 77-84쪽.

17.

최지운, 「퓨전사극에 나타난 남장여인 캐릭터 연구」, 『영상문화콘텐츠연구』 11, 동국대학교 영상문화콘텐츠연구원, 2016, 23-46쪽.

18.

「“tvN 월화史 새로 썼다” 종영 ‘백일의 낭군님’ 도경수 남지현의 기적」, 『OSEN』, 2018.10.31.

19.

「캐스팅 난항․찬밥취급… ‘백일의 낭군님’ 어찌 효자됐나」, 『일간스포츠』, 2018.10.31.

20.

「[홍혜민의 B:TV] 백일의 낭군님의 자수성가, 드라마 불황 깰 해답 될까」, 『한국일보』, 2018.11.2.

21.

드라마 홈페이지 기획의도(http://program.tving.com/tvn/100daysmyprince/13/Contents/Html)

대중서사연구