바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

대중서사연구

박열·가네코 후미코 사건과 퍼포먼스

Park Yeol·Kaneko Humiko Case and Performance

대중서사연구 / 대중서사연구, (P)1738-3188; (E)27139964
2019, v.25 no.2, pp.117-167
https://doi.org/10.18856/jpn.2019.25.2.004
백현미 (전남대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

Abstract

The aim of this article is to illuminate the Park Yeol(朴烈)·Kaneko Humiko(金子文子) Case from the perspective of performance, by analyzing newspapers published in Colonial Korea. The Park Yeol · Kaneko Humiko Case include the High Treason Incident(大逆事件) case and the mysterious photo(怪寫眞) case that occurred in Tokyo in Imperial Japan from 1923 to 1926. Even though Park Yeol · Kaneko Humiko were individually imprisoned during this period, they proceeded to act shrewdly and preposterously as performers. First, they made the trial itself into an astonishing case by donning traditional Korean clothes and insisting on using the Korean language in Japanese Imperial Court. Second, they caused the judge in charge to accidentally take the so-called ‘mysterious photo,’ which later led to the collapse of the Japanese cabinet. The newspapers published in Colonial Korea served as unique stage on which Park Yeol and Kaneko Humiko performed. The newspaper articles reported on the public trials as if it were a drama, describing their clothes, look, and dialogue in public court. The news about them was published not as it occurred but in a plotted sequence because of a press ban, consequentially building suspense among readers. Meanwhile, the Korean newspaper editorials pointed out the injustice of the High Treason Incident, breaking down the Japanese judge’s opinion. The Park Yeol·Kaneko Humiko Case was a social drama that revealed the disharmony that led to the breakdown of Taisho Democracy and imprinting national resistance in Japan as well as in Korea.

keywords
박열, 가네코 후미코, 퍼포먼스, 대역 사건 재판, 괴사진 사건, Park Yeol, Kaneko Humiko, performance, the High Treason Incident(大逆事件) case, the mysterious photo case

참고문헌

1.

『東京朝日新聞』

2.

『동아일보』

3.

『매일신보』

4.

『시대일보』

5.

『조선일보』

6.

『중외일보』

7.

가네코 후미코, 『무엇이 나를 이렇게 만들었는가』, 정애영 역,이학사, 2012.

8.

김명섭, 『한국 아나키스트들의 독립운동-일본에서의 투쟁』, 이학사, 2008.

9.

김상웅, 『박열평전』, 가람기획, 1996.

10.

김용수, 『퍼포먼스로서의 연극 연구』, 서강대학교출판부, 2017.

11.

나리타 류이치, 『다이쇼 데모크라시』, 이규수 역, 어문학사, 2012.

12.

노영희, 「가네코 후미코의 조선체험과 사상형성에 관한 고찰」, 『일어일문학연구』 34집, 1999, 207-230쪽.

13.

노영희, 「세토우치 하루미(瀨戶內晴美)의 『餘白의春』론」, 『비교문학』 24권, 1999, 253-173쪽.

14.

루츠 무스너·하이데마리 울 편, 『문화학과 퍼포먼스』, 문화학연구회 역, 유로, 2009.

15.

마쓰오 다카요시, 『다이쇼 데모크라시』, 오석철 역, 소명출판, 2011.

16.

무정부주의운동사편찬위원회, 『한국아나키즘운동사』, 형설출판사, 1978.

17.

빅터 터너, 『제의에서 연극으로』, 이기우·김익두 역, 현대미학사, 1996.

18.

빅터 터너, 『인간사회와 상징 행위』, 강대훈 역, 황소걸음, 2018.

19.

세토우치 하루미, 『운명의 승리자』, 금용진·양종태 공역, 상일문화사, 1973.

20.

야마다 쇼지, 『가네코 후미코』, 정선태 역, 산처럼, 2003.

21.

야마다 쇼지, 『관동대지진 조선인 학살에 대한 일본 국가와 민중의 책임』, 이진희 역, 논형, 2008.

22.

야스다 히로시, 『세 천황 이야기-메이지, 다이쇼, 쇼와의 정치사』, 하종문·이애숙 역, 역사비평사, 2009.

23.

어빙 고프먼, 『자아연출의 사회학』, 진수미 역, 현암사, 2016.

24.

오장환 엮음, 『일제하 한국 아나키즘 소사전』, 소명출판, 2016.

25.

이규수, 「후세 다쓰지(布施辰治)의 한국인식」, 『한국근현대사연구』 25집, 2003, 407-432쪽.

26.

이호룡, 『한국의 아나키즘-사상편』, 지식산업사, 2001.

27.

이호룡, 『한국의 아나키즘-운동편』, 지식산업사, 2015.

28.

하승우, 『아나키즘』, 책세상, 2009.

29.

후세 다쓰지·장상중·정태성, 『운명의 승리자 박열』, 박현석 역, 현인, 2017.

30.

金一勉, 『朴烈』, 合同出版, 1973

31.

再審準備會 編. 『金子文子·朴烈裁判記錄』, 黑色戰線社, 1977.

32.

瀨戶內晴美, 『餘白の春』, 中央公論社, 1972.

33.

Carlson, Marvin, Performance: A Critical Introduction, London: Routledge, 2004.

34.

Schechner, Richard, Performance Studies: An Introduction, London: Routledge, 2002.

대중서사연구