바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

대중서사연구

텔레비전드라마에 나타난 사회 정의와 공동선에 관한 연구—박혜련 작가의 작품을 중심으로

A Study on Social Justice and Common Good in Television Dramas—With a Focus on Works by Park Hye-ryeon

대중서사연구 / 대중서사연구, (P)1738-3188; (E)27139964
2019, v.25 no.2, pp.73-116
https://doi.org/10.18856/jpn.2019.25.2.003
박상완 (충남대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

Abstract

In recent years, television dramas have adopted an emerging approach of imagining a just society via fantasy. This study set out to examine by stages the patterns of social justice in I Hear Your Voice, Pinocchio, and While You Were Sleeping written by Park Hye-ryeon, who has been leading this trend. I Hear Your Voice shows why social justice is needed, as it is set against the backdrop of a society in which legal justice has collapsed. In this drama, the collapse of the legal justice system indicates that democratic society is falling apart at the roots. As a result, pain and suffering is propagated among the petit bourgeois, with social justice being demanded as an alternative to this problematic reality. The supernatural power of reading the thoughts of others is used to remind viewers of the value of truth and trust and raises the possibility of the existence of a true heart as an alternative from a social justice perspective. Set in a society in which media justice is distorted, Pinocchio makes an attempt at changing ideas about social justice. In this drama, the corrupt media justice covers up truth and becomes a parasite to power, creating victims that are falsely accused. In this situation, the Pinocchio Syndrome, which makes people hiccup when telling a lie, shows paradoxically that truth can be distorted, and ultimately destroys absoluteness that is not truth. Finally, While You Were Sleeping inherits the world views of the two previous dramas and proposes a type of social justice called ‘common good’ as an alternative. A completely unfair society is created when legal justice collapses and media justice is distorted. In this situation, the ability to see the future is an ability to imagine a world of possibilities. Altruistic choices based on trust in others help us to realize a positive future. Social justice as common good to enable solidarity among subjects in a way that transcends the limitations of time and space is proposed as an alternative to overcome the problem of an unfair society. Given the recent reality of South Korean society, this common good and these ways of life might literally seem like a fantasy. When social justice is represented by efforts and reconstruction processes to overcome the current social issues and make a better future, common good based on the understanding and sympathy of others can be an alternative to improve a reality that is problematic at its root. Ultimately, Park’s three works explore the feasibility of a just society that is yet to come from the aspect of the common good.

keywords
공동선, 사법, 사회 정의, 언론, 텔레비전드라마, 환대, <너의 목소리가 들려>, <피노키오>, <당신이 잠든 사이에>, common good, legal justice, social justice, journalism, television drama, hospitality, <I Can Hear Your Voice>, <Pinocchio>, <While You Were Sleeping>

참고문헌

1.

박혜련 극본, 조수원 연출, <너의 목소리가 들려>, SBS, 2013.6.5.~2013.8.1.

2.

박혜련 극본, 조수원·신승우 연출, <피노키오>, SBS, 2014.11.12.~2015.1.15.

3.

박혜련 극본, 오충환·박수진 연출, <당신이 잠든 사이에>, SBS, 2017.9.27.~2017.11.16.

4.

강영안, 『타자의 얼굴』, 문학과지성사, 2005.

5.

권양현, 「김지우·박찬홍의 ‘복수 3부작’에 나타난 파국과 성찰」, 충남대학교 박사학위논문, 2016.

6.

김강원, 「판타지 드라마 <너의 목소리가 들려>의 장르 혼종 양상 연구」, 『한국언어문화』 제66권, 한국언어문화학회, 2018, 101-135쪽.

7.

김서영 외, 『헬조선에는 정신분석』, 현실문화연구, 2016.

8.

김일수 외, 『한국사회 정의 바로세우기』, 세창미디어, 2015.

9.

김태원․정정주, 「세월호 참사에 대한 시기별 뉴스 프레임 비교 연구」, 『사회과학연구』 제27권 1호, 충남대학교 사회과학연구소, 2016, 199-224쪽.

10.

로즈메리 잭슨, 『환상성—전복의 문학』, 서강여성문학연구회 역, 문학동네, 2004.

11.

문장수․심재호, 「강박증에 대한 프로이트적 정의와 원인에 대한 비판적 분석」, 『철학논총』 제82집, 새한철학회, 2015, 199-216쪽.

12.

미치오 가쿠, 『평행우주』, 박명철 옮김, 김영사, 2006.

13.

박노자, 『비굴의 시대』, 한겨레출판, 2014.

14.

박노현, 「박경수 미니시리즈 삼부작 연구—극적 세계의 친연성을 중심으로」, 『한국학연구』 제42집, 인하대학교 한국학연구소, 2016, 343-369쪽.

15.

박상완, 「한국 텔레비전드라마의 재벌 소시오패스 캐릭터 연구—<별에서 온 그대>, <리멤버>, <미세스 캅2>를 중심으로」, 『한국극예술연구』 제53집, 한국극예술학회, 2016, 153-193쪽.

16.

박흥식, 「뉴스 앵커의 평판이 프로그램의 신뢰도와 만족도에 미치는 영향」, 성균관대학교 박사학위논문, 2008.

17.

백경선, 「한국 텔레비전드라마에 나타난 판타지의 유형과 의의—2010년대를 중심으로」, 『한국문예비평연구』 제58권, 한국현대문예비평학회, 2018, 215-257쪽.

18.

백소연, 「OCN 수사드라마에 나타난 ‘환상’의 의미—<뱀파이어 검사>와 <귀신 보는 형사 처용>을 중심으로」, 『한국극예술연구』 제55집, 한국극예술학회, 2017, 283-306쪽.

19.

법원행정처, 『사법부의 어제와 오늘 그리고 내일(상)』, 사법발전재단, 2008.

20.

양승국, 「생활세계의 경계 허물기와 공감의 소통형식—판타지 드라마의 미학과 존재론」, 『한국극예술연구』 제58집, 한국극예술학회, 2017, 89-115쪽.

21.

윤석진, 「영상예술시대 극예술 장르에 관한 시론—2000년대 후반 TV드라마를 중심으로」, 『현대문학이론연구』 제44집, 현대문학이론학회, 2011, 71-96쪽.

22.

윤석진, 「신자유주의 시대, ‘치유(治癒)’ 혹은 ‘기망(欺罔)’의 텔레비전드라마」, 『어문연구』 제92집, 어문연구학회, 2017, 271-298쪽.

23.

윤혜준, 「리얼리즘과 폭력—「모래시계」를 기념하며」, 『실천문학』 통권 제38호, 실천문학사, 1995, 427-444쪽.

24.

이재진, 「언론의 파수견 개념의 발전과 적용」, 『한국언론정보학보』 제41호, 한국언론정보학회, 2008, 108-144쪽.

25.

이종은, 『사회 정의란 무엇인가—현대 정의 이론과 공동선 탐구』, 책세상, 2015.

26.

자크 데리다, 『환대에 대하여』, 남수인 옮김, 동문선, 2004.

27.

조명동, 「빅뱅이론의 신화와 철학적 분석」, 『한국문화융합학회 2017년 동계전국학술대회 자료집』, 한국문화융합학회, 2017, 43-47쪽.

28.

지오반나 보라도리, 『테러 시대의 철학: 하버마스, 데리다와의 대화』, 손철성 외 옮김, 문학과지성사, 2004.

29.

하태훈, 「합리적인 사법제도 구현방안」, 『고려법학』 제75권, 고려대학교 법학연구원, 2014, 95-126쪽.

30.

홍윤기, 「대한민국을 민주공화국 주권자의 헌법공동체로 만들기」, 『NGO연구』 제12권 2호, 한국NGO학회, 2017, 1-44쪽.

31.

Blasi, Vincent, "The checking value in the First Amendment theory", American Bar Foundation Research Journal, Vol.2 No.3, 1977, pp.521-649.

대중서사연구