바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

대중서사연구

한국 SF의 장르적 특징과 의의—근대화에 대한 프로파간다부터 포스트휴먼 담론까지

Characteristics and Meanings of the SF Genre in Korea—From Propaganda of Modernization to Post-Human Discourse

대중서사연구 / 대중서사연구, (P)1738-3188; (E)27139964
2019, v.25 no.2, pp.33-69
https://doi.org/10.18856/jpn.2019.25.2.002
이지용 (건국대학교 몸문화연구소)
  • 다운로드 수
  • 조회수

Abstract

This thesis aims to reveal the meanings of SF as a genre in Korea. Most of the studies on the characteristics of SF novels in Korea have revealed the meanings of characteristic elements of SF, or peripherally reviewed the characteristics of works. However, these methodologies have a limitation, such as analysis through the existing methodologies, while overlooking the identity of SF texts with the characteristics as a genre. To clearly define the value of texts in the SF genre, an understanding of the customs and codes of the genre is first needed. Thus, this thesis aims to generally handle matters like the historical context in which Korean SF was accepted by Korean society, and the meanings and characteristics when they were created and built up relationships with readers. In addition to fully investigating SF as a popular narrative & genre narrative that has not been fully handled by academic discourses, this thesis aims to practically reconsider the present/future possibilities of SF, which is currently being reconsidered given that the scientific imagination is regarded as important in the 21st century. This thesis considers the basic signification of Korean SF texts in academic discourses. Through this work, numerous Korean SF that have not been fully handled in the area of literature and cultural phenomena will be evaluated for their significance within the academic discourses, and also reviewed through diverse research afterwards. As a result, this work will be helpful for the development of discourse and the expansion of the Korean narrative area that has been diversely changed since the 21st century.

keywords
Korean SF, Genre, Syntactic Viewpoint, Custom, Code, Cultural Sociology, Propaganda, Scientific Imagination, Post-human, 한국SF, 장르, 통사적관점, 관습, 코드, 문화사회학, 프로파간다, 과학적상상력, 포스트휴먼

참고문헌

1.

고장원, 『세계과학소설사』, 채륜, 2018.

2.

고장원, 『한국에서 과학소설은 어떻게 살아남았는가』, 북크크, 2017.

3.

이지용, 『한국 SF 장르의 형성』, 커뮤니케이션북스, 2016.

4.

장정희, 『SF 장르의 이해』, 동인, 2016.

5.

Seed, David, Science Fiction: A Very Short Introduction, Oxford: Oxford University Press, 2011.

6.

김탁환·정재승, 『눈먼시계공』, 민음사, 2010.

7.

라영균, 「문학장르의 체계와 역사성」, 『외국문학연구』 제65호, 한국외국어대학 외국문학연구소, 2017, 195-212쪽.

8.

백대윤, 「한국 문학과 SF—박민규 소설의 포스트콜로니얼 탈장르화를 중심으로」, 『한국문예비평연구』 제24호, 한국현대문에비평학회, 2007, 29-52쪽.

9.

배명훈, 『안녕, 인공존재』, 북하우스, 2010.

10.

복거일, 『비명을 찾아서—京城, 쇼우와 62년』, 문학과지성사, 2006.

11.

복도훈, 「한국의 SF, 장르의 발생과 정치적 무의식: 복거일과 듀나의 SF를 중심으로」, 『창작과비평』 제36권 제2호, 창작과비평사, 2008, 49-68쪽.

12.

서광운, 『북극성의 증언』, 아이디어회관, 1975.

13.

이지용, 「한국 SF의 스토리텔링 연구」, 단국대학교 박사학위논문, 2015.

14.

임석원, 「비판적 포스트휴머니즘의 기획: 배타적인 인간중심주의의 극복」, 이화인문과학원 편, 『인간과 포스트휴머니즘』, 이화여자대학교출판부, 2013.

15.

임지연, 「초기 한낙원의 과학소설에 나타난 ‘소년’의 의미」, 『한국언어문화』 65권, 한국언어문화학회, 2018, 279-305쪽.

16.

조남현, 『소설원론(小說原論)』, 고려원, 1982.

17.

조형래, 「근대 한국의 과학과 문학 개념 형성과정 연구」, 동국대학교 박사학위논문, 2014.

18.

츠베탕 토도로프, 『산문의 시학』, 신동욱 역, 문예출판사, 1996.

19.

캐서린 해일즈, 『우리는 어떻게 포스트휴먼이 되었는가: 사이버네틱스와 문학, 정보과학의 신체들』, 허진 역, 플래닛, 2013.

20.

캐스린 흄, 『환상과 미메시스』, 한창엽 역, 푸른나무, 2000.

21.

한민주, 「인조인간의 출현과 근대 SF 문학의 테크노크라시—‘인도노동자’를 중심으로」, 『한국근대문학연구』 제25호, 한국근대문학회, 417-449쪽.

22.

Ducrot, Oswald & Tzvetan Todorov, Dictionnaire encyclopédique des science du langages, Editions du Seuil, 1972.

23.

Lewis, C. S., Of Other Worlds: Essays and Stories, New York: Harcourt Brace & Company, 1966.

24.

More, Max & Natasha Vita-More (eds.), Transhumanist Reader, Oxford: Wilky-Blackwell, 2013.

25.

Sawyer, Andy & Peter Wright (eds.), Teaching Science Fiction, Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2011.

26.

Wilson, Wiliam, A Little Earnest Book Upon A Great Old Subject, London: Darton and Co., holborn hill, 1851.

27.

김우진, 「築地小劇場에서 人造人間을 보고」, 『개벽』 제72호, 1926.

28.

박용희, 「海底旅行記譚」, 『太極學報』 제9호, 태극학회, 1967.4.24.

29.

이광수, 「인조인(人造人): 보헤미아 작가의 극」, 『동명』 제31호, 1923.4.

30.

이대 대학원신문 52호 (http://www.kyosu.net/news/quickViewArticleView.html?idxno=10343)

31.

<‘SF어워드’ 중단편소설 대상 김창규씨 “SF소설 핵심, 기술 아닌 삶의 변화”>, 『서울경제』, 2016.12.26.

대중서사연구