바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

대중서사연구

The Construction and Mechanism of the ‘Byeongmat’ Discourse

대중서사연구 / 대중서사연구, (P)1738-3188; (E)27139964
2019, v.25 no.3, pp.143-180
https://doi.org/10.18856/jpn.2019.25.3.005

  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

This article aims to examine the manner in which the ‘Byeongmat’ discourse was constructed, and the mechanism of the ‘Byeongmat’ discourse. I claim that the constructed discourse excludes disabled persons and women. When the ‘Byeongmat’ first appeared in the mainstream, it was understood as being presented only by webtoons. Furthermore ‘Byeongmat’ and webtoons were understood as almost synonymous. In this sense, it is no exaggeration to say that the way in which the ‘Byeongmat’ discourse was constructed is the way in which ‘Byeongmat webtoons’ were interpreted. In this article, to find out how the ‘Byeongmat’ discourse was constructed, I examine two things. First, the reception of media of ‘Byeongmat’. ‘Byeongmat’ was at first understood as ‘kitsch’ by the media, but soon after generational meaning was added. Second, the interpretation of ‘Byeongmat’ in academia. In academia, the ‘Byeongmat’ discourse is advanced as a refined generationalism. Regardless of the ‘Byeongmat webtoon’ itself, ‘Byeongmat webtoon’ is interpreted as a text which is destructing narrative and filled with parodies. Furthermore this characteristic of the ‘Byeongmat webtoon’ is interpreted as a resistance culture of the younger generation. However, this interpretation serves as a mechanism which excludes the disabled and women. Currently, Korean society faces the popularization of the ‘Byeongmat’ code, the decline of the ‘Byeongmat webtoons’ and the crack of the younger generation discourse. The current situation allows the ‘Byeongmat’ discourse to be criticized without losing its social context while securing a distance of critcism. I expect that this article can contribute to further diversifying interpretations of ‘Byeongmat’ and ‘Byeongmat webtoons’, and accelerating the crack on the younger generation discourse.

keywords
Byeongmat discourse, Korean Byeongmat webtoons, Byeongmat code, Generationalism, Younger generation discourse, 병맛 담론, 병맛 웹툰, 병맛 코드, 세대주의, 청년세대 담론

Reference

1.

이말년, <이말년씨리즈>, 『네이버 웹툰』, 2009.11.30.-2012.12.25.

2.

김선기, 『청년팔이 사회』, 오월의봄, 2019.

3.

김태영 외, 『2018 웹툰 사업체 실태조사』, 한국콘텐츠진흥원, 2019.

4.

위근우, 『웹툰의 시대』, 알에이치코리아, 2015.

5.

이길호, 『우리는 디씨』, 이매진, 2012.

6.

임홍택, 『90년생이 온다』, 웨일북, 2018.

7.

전상진, 『세대 게임』, 문학과지성사, 2018.

8.

정끝별, 『패러디』, 모악, 2017.

9.

최태섭, 『잉여사회』, 웅진지식하우스, 2013.

10.

한창완 외, 『웹툰 산업 현황 및 실태조사』, 한국콘텐츠진흥원, 2015.

11.

권경미, 「일상툰의 소시민성과 병맛툰의 경계 너머 내러티브」, 『인문과학』 제62집, 성균관대학교 인문학연구원, 2016, 273-300쪽.

12.

김선기, 「‘청년세대’ 구성의 문화정치학」, 『언론과 사회』 24, 언론과 사회, 2016, 5-68쪽.

13.

김수환, 「웹툰에 나타난 세대의 감성구조—잉여에서 병맛까지」, 『탈경계 인문학』 4권 2호, 이화여자대학교 이화인문과학원, 2011, 101-123쪽.

14.

배은경, 「‘청년 세대’ 담론의 젠더화를 위한 시론」, 『젠더와 문화』 제8권 1호, 계명대학교 여성학연구소, 2015, 7-41쪽.

15.

선우훈, 「[ISSUE INSIGHT] 커뮤니티의 진화 ‘병맛’ 코드도 바꾸다」, 『N 콘텐츠』 2-1, 한국콘텐츠진흥원, 2017, 30-33쪽.

16.

윤기헌‧정규하‧최인수‧최해솔, 「웹툰 통계 분석을 통한 한국 웹툰의 특징」, 『만화애니메이션 연구』 38, 한국만화애니메이션학회, 2015, 177-194쪽.

17.

이광석‧윤자형, 「청년 대중서로 본 동시대 청년 담론의 전개 양상」, 『언론과 사회』 26권 2호, 언론과 사회, 2018, 77-127쪽.

18.

홍난지‧박진우, 「병맛만화의 서사 구조에 관한 연구」, 『애니메이션연구』 10-3, 한국애니메이션학회, 2014, 149-168쪽.

19.

‘병맛’, 위키백과, https://ko.wikipedia.org/wiki/병맛.

20.

‘병맛’, 나무위키, https://namu.wiki/w/병맛.

21.

‘이말년씨리즈’, 나무위키, https://namu.wiki/w/이말년씨리즈.

22.

<[만화로 보는 세상] 키치적 웹툰들>, 『전자신문』, 2009.10.16. http://www.etnews.com/200910150041

23.

<[웹툰작가 릴레이 인터뷰]<6>이말년 ‘의식의 흐름 인터뷰’>, 『동아일보』, 2009.12.2. http://www.donga.com/news/article/all/20091202/24517194/1

24.

<망년의 병맛은 이말년과 함께>, 『한겨레21』, 2009.12.18. http://h21.hani.co.kr/arti/culture/culture_general/26327.html

25.

<만화의 대세는 이제 ‘병맛’이다>, 『시사저널』, 2010.5.12. http://www.sisapress.com/news/articleView.html?idxno=129079

26.

<[언더그라운드 넷]병맛 만화는 왜 대세가 됐을까>, 『주간경향』, 2010.3.23. http://weekly.khan.co.kr/khnm.html?mode=view&code=115&artid=201003171805591&pt=nv

27.

<병맛 만화, 루저들의 코딱지를 후벼주는 맛!>, 『한겨레21』, 2010.4.8. http://h21.hani.co.kr/arti/culture/culture_general/27079.html

28.

<[커버스토리]“취미로 한 것이 시대를 잘 타서 성공”>, 『주간경향』, 2010.10.28. http://weekly.khan.co.kr/khnm.html?mode=view&code=115&artid=201010261754131&pt=nv

29.

<2011년 ‘병맛’ 을 아느냐… 인터넷 신조어 ‘병맛’의 사회학>, 『국민일보』, 2011.9.1. http://news.kmib.co.kr/article/view.asp?arcid=0005312071

30.

<야후가 밝힌 올해의 인기 검색어 Top 10은?>, 『전자신문』, 2011.12.2. http://www.etnews.com/201112020040

31.

<[청년저주6] ‘병신’이라 부르지 마라>, 『경향신문』, 2012.3.26. http://biz.khan.co.kr/khan_art_view.html?artid=201203261141522&code=900312

32.

<요즘 TV ‘병맛’ 중독되다>, 『경향신문』, 2012.7.10. https://www.edaily.co.kr/news/read?newsId=01125046599630600&mediaCodeNo=258

33.

<[월드스타 싸이]④전문가가 다시 본 뮤비, “키치, 그러나 세련미”>, 『이데일리』, 2012.8.24. http://news.khan.co.kr/kh_news/khan_art_view.html?artid=201207102110005&code=960801

34.

<우린 ‘나머지’가 아니다... 골방 밖으로 나온 ‘잉여’>, 『조선일보』, 2013.11.4.

35.

<‘병맛 웹툰 작가’ 컷부, 정체가 여자 선생님이라고?…‘헉’>, 『서울경제』, 2014.4.16. https://news.naver.com/main/read.nhn?mode=LSD&mid=sec&sid1=001&oid=011&aid=0002500160

36.

<‘소년들은 무엇을 하고 있을까’컷부 작가는 여자, 게다가 선생님?>, 『강원일보』, 2014.4.16. http://www.kwnews.co.kr/nview.asp?s=801&aid=214041500168

37.

<‘병맛’ 계보 잇는 진짜가 나타났다!>, 『한겨레』, 2014.10.11. http://www.hani.co.kr/arti/culture/movie/659236.html

38.

<‘병신’은 쓰지 말아야 할 표현? 그전에 따져야 할 것>, 『오마이뉴스』, 2018.4.24. http://www.ohmynews.com/NWS_Web/View/at_pg.aspx?CNTN_CD=A0002427657&CMPT_CD=P0010&utm_source=naver&utm_medium=newsearch&utm_campaign=naver_news

39.

<[전망] 2019년 대한민국 패션 시장을 관통하는 비즈니스 키워드>, 『패션엔』, 2019.1.1.http://www.fashionn.com/board/read_new.php?table=1004&number=27055

40.

<진지함 따윈 개나 줘버려! ‘병맛’ 히어로 영화들>, 『씨네21』, 2019.4.13. http://www.cine21.com/news/view/?mag_id=92761&utm_source=naver&utm_medium=news

41.

<“후배가 ‘점심시간은 자유시간’이라 말한다고 당황하지 마세요”>, 『경향신문』, 2019.5.20. http://news.khan.co.kr/kh_news/khan_art_view.html?artid=201905202027015&code=960205

42.

<文대통령, 靑직원들에게 ‘90년생이 온다’ 책 선물>, 『동아일보』, 2019.8.7. http://www.donga.com/news/article/all/20190807/96866160/2

대중서사연구