바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

|치과의료계의 현안과 정책과제| 건강보험제도의 현안과 발전방향 모색

Standing Issues and Policy Tasks of the Korean Dental Community The direction of reforming the country’s health insurance system

초록

현재 치과계는 대내외적인 급격한 변동 속에서 어느때보다도 많은 과제들에 직면해 있다. 이런 상황에서현재 우리가 직면한 중요한 현안들과, 이를 위해 치협이 풀어내야 할 정책과제 및 추진방향이 무엇인지를함께 살펴보기로 한다. 먼저, 건강보험제도의 개혁 방향을 짚어 보았는데, 수가계약제도 및 진료비 지불제도의 예견되는 변화 및 개선 방향을 중심으로 살펴보았다. 수가계약제도에 있어서는 공급자들의 입장을대변할 여지가 없는 현재의 일방적인 계약방식을 개선하는 것이 급선무라는 점을 강조할 수 있겠다. 이처럼불합리한 현행 수가계약제도를 개선하기 위해서는 계약 주체로서 매우 제한되어 있는 공단 이사장의 권한과 책임을 명확히 하고, 공단 재정운영위원회의 기능을 제한하는 한편 건강보험정책심의위원회 위원 구성을 보다 민주적으로 개편해야 한다. 진료비 지불제도에 있어서는 정부는 건강보험재정 운용의 효율성을 기하기 위해‘총액예산제’를 검토하고 있는 바, 현재 상황에서 이를 시행하게 되면 더욱 큰 문제가 야기될 수있다는 점을 인지해야 한다. 따라서, 진료비 지불제도의 개선을 위한 다음과 같은 전제조건이 충족되어야한다. 저부담-저급여-저수가의 구조적 악순환을 해소하고, 매년 일정 정도의 수가 인상을 보장하면서 수가 현실화를 이뤄야 한다. 또한, 의료인력의 공급과잉을 방지하는 등 의료인력의 수급구조를 개선해야 하며, 의료의 질을 향상시키고 학문을 발전시킬 수 있는제도적 장치를 마련해야 한다.

keywords
Korean Dental Association (KDA), The fee-for-service reimbursement system (FFSRS), National Health Insurance Corporation (NHIC)ABSTRACT

Abstract

Amid the rapid transitions in both local and international markets, the Korean dental industry is facing more challenges than at any time in its history. This paper tried to address some of the key issues faced by the industry as well as the policy issues and direction of implementation that the Korean Dental Association (KDA) is expected to tackle. First, the direction of reforming the country’s health insurance system was examined with emphasis on the expected changes in and improvement of the fee-forservice reimbursement system (FFSRS) and medical reimbursement system (MRS). With FFSRS, the most urgent issue would be ameliorating the current lop-sided, unreasonable reimbursement system that prevents suppliers from voicing their opinions. To help achieve that goal, the limited authority and responsibility of the president of National Health Insurance Corporation (NHIC)as one of the contract-making parties must be clarified. In addition, the functions of NHIC’s Health Insurance Finance Committee must be restricted; at the same time, the panel organization of the Health Insurance Policy Review Committee needs to be reformed to embrace greater democracy. As with MRS, the government is considering a block budget bill to help promote efficiency in employing and managing the health insurance fund. Policymakers must understand that the implementation of such proposal could exacerbate an already dire situation. Improving MRS requires meeting the following preconditions: (a) the structurally vicious cycle of small charge-small salary needs to be resolved, and a certain percentage of fee raise must be guaranteed on a yearly basis to help adjust the fee system to a more realistic level; (b) the supply-and-demand balance in producing health care professionals must be improved including the prevention of oversupply of doctors, nurses, etc., and; (c)institutional strategies must be provided to enhance the quality of medical care and ensure academic advancement in health care disciplines.

keywords
Korean Dental Association (KDA), The fee-for-service reimbursement system (FFSRS), National Health Insurance Corporation (NHIC)ABSTRACT

참고문헌

1.

1. 요양급여비용계약의 조정과 중계(이상돈,2009년)

2.

2. 건강보험 요양급여비용 계약의 문제점과 개선방안 연구(신성철, 보건행정학회지 제19권 제1호)

3.

3. 건강보험 미래전략(건강보험 미래전략위원회 2007년)

4.

4. 건강보험 수가계약제 개선방안에 관한 연구(문옥륜 등, 2001년)

5.

5. 주요국의 건겅보험재정안정 대책(국민건강보험공단, 2001년)

6.

6. 국민건강보험 총액예산제 도입방안 연구(한국보건 사회연구원, 최병호,신윤정, 2003년)

7.

7. 국민건강보험포럼(국민건강보험공단, 2004년 가을호)

logo